En bil är väl ändå bara en bil?

Här hemma råder delade meningar. 
Leveransen för den tjänstebil vi (maken) beställt är kraftigt försenad och vi behöver hitta en temporär lösning. Själv klarar jag mig ganska bra utan bil men maken behöver en då han förflyttar sig mycket i jobbet.
 
Eftersom vi nu bara är två i hushållet kan jag tycka att en liten, energisnål men säker bil vore bästa alternativet.
Vi behöver förstås kunna få plats med några passagerare och golfklubborna, vilket gör att bilen inte kan vara alltför liten.
Maken vill helst ha en sportbil men då finns det nästan bara plats för honom själv.
 
Liten, billig bil eller ett vrålåk?
Våra åsikter går alltså kraftigt isär.
Vi har inte kommit till något beslut ännu.
 
Medan vi funderar passar jag på att visa några små söta bilar, fotade i Italien.
 
 
Alla bilarna är Fiat 500.
Bilarna ovan, av äldre modell. De modeller som tillverkades mellan 1957 och 1975.
De var efterföljare till de underbara småbilarna som gick under namnet Toppolino (vilket också är det italienska namnet på Musse Pigg).
Toppolino tillverkades mellan 1936 och 1955. Det är inte ofta man ser dem och saknar jag bild på denna raritet.
 
 
Tillverkningen av Fiat 500 låg efter 1975 nere fram till  år 2007 då nya modeller dök upp.
De nya kan också vara fina även om vissa av dem påminner om den, i mina ögon rätt fula, Fiat Panda.
HÄR kan du läsa ett tidigare inlägg om just Fiat Panda.
 
Nu kanske ni tror att vi kommer att införskaffa en Fiat?
Ni som känner min make vet att det är högst osannolikt.
 
Ditte
2019-03-15 @ 16:30:57

Jättefina Fiatbilar! DE är charmiga men inte direkt något för långkörning eller i tjänsten på motorvägar. Vi har sedan några år tillbaka ingen bil eftersom vi bor mitt i stan och heller inte jobbar. Och att köra bil i Stockholm är liksom inget nöje. Behöver vi bil hyr vi men det har bara behövts en gång.
Kul att se vad ni kommer fram till men undre tiden ni väntar på er bil kan ni kanske provköra lite olika och se.

Svar: Jag förstår att ni väljer bort bil. Att bo så centralt som ni gör och att tåg och buss funkar till barn och barnbarn gör ju att ni i gen behöver.Att hyra eller ingå i en bilpool är helt klart bra alternativ.
Anette

Ama de casa
2019-03-16 @ 09:20:48
URL: http://amacasa.wordpress.com

Jag såg en sån där fin Fiat som den första här i inlägget bara häromdan (eller nån väldigt liknande i alla fall). Hur söt som helst!
Min första bil var en liten och högst ocharmig Fiat 126. Den var ful, tråkigt beige och krånglade hela tiden. Sen dess har jag undvikit Fiat, så jag förstår din make :-) Fast dom nya Fiatarna (rödkrull där, men vad heter då Fiat i plural och bestämd form? ;-) ) dom som är i retrostil, dom är rätt söta dom med :-)

Lycka till med bilvalet!

Svar: De nya är fina, vissa av dem. Kanske blir det en sådan, i framtiden när vi bor mer i Italien men förmodligen inte 😊
Anette

Emma, Sol som sol?
2019-03-16 @ 11:54:08
URL: http://https://solsomsol.blogspot.com/

Säkerhet och smidighet är ju det viktiga, dvs inte ett plåtskal och det ska vara lätt att sätta sig i bilen för alla (därför går alltid tvådörrars bort i mina val). Självklart ska den heller inte dricka bränsle som folk på fest. Är den sedan snygg är det ju ett plus!

Spännande att se vad ni kommer fram till.

Svar: Vi får väl se vad det blir 😊
Anette

Veiken
2019-03-18 @ 09:37:15
URL: http://veiken.se

Det är inte lätt när man vill olika. Kanske vi måste ha två bilar! :)

Svar: Mmmm, det vill jag INTE.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0