Gröna pandor

Om ni varit i Italien kan ni väl ändå inte missat alla pandor.
 
 
 
De finns överallt i olika färger och årsmodeller men en färg som sticker ut i antal är den gröna.
 
 
(null)
De förekommer i olika skick.
Att de är matta i lacken eller har rostiga karosser är mer regel än undantag.
 
Risigast av alla de jag sett är nog denna.
 
FIAT (Fabbrica Italiena Automobil Torino). Den första generationen Fiat Panda tillverkades mellan 1980 och 2005. Bilen marknadsfördes som en enkel och billig modell. Den har faktiskt vunnit flera priser för sin ytterst sparsamma design. 
Här i Italien finns de i många färger men grönt och svart lär vara vanligast och om ni frågar mig måste den gröna vinna med hästlängder.
Den första generationens pandor var  många, 4 500 000, varav bara ett fåtal såldes i Sverige. Jag är absolut inte bilintresserad men senaste tiden har ett litet intresse för just denna bil vaknat.
Själv skulle jag nog inte köpa den här modellen. Någon som tycker annorlunda?
 
 
 
 
Ditte
2018-08-09 @ 13:30:11
URL: http://dittemitti.se

DEssa Pandor tycker jag mig se även i Spanien och en del i Frankrike. Nej, jag skulle inte köpa en liknande. Men många modeller finns den ju i. Du har hittat en hel del varianter.

Svar: Kanske några länder stödköpte 😉Tja, en liten och billig bil som går att parkera nästan var som helst. En buckla är inte hela världen om det nu mot förmodan skulle råka bli en kantstötning eller mindre krock.
Anette

Anonym
2018-08-09 @ 17:49:17

Vadan detta plötsliga bilintresse?

Svar: 2008 krockade vi, långsamt, med just en grön panda. Mannen i bilen tog genast på sig skulden. Han försäkrade sig om att vi alla var ok, skrev på försäkringspappret gav mig en blomma och körde i väg. Hans bil skramlade och vinglade men det gjorde den kanske även före kollisionen. Sedan denna olycka är jag mycket vaksam när det gäller gröna pandor. Faran lurar överallt.
Anette

Malin
2018-08-09 @ 17:59:09

Vilka fulingar 😂

Svar: Japp, där är vi helt överens ☺
Anette

Emma, Sol som sol?
2018-08-09 @ 20:58:43
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Nej, inget för mig. Gillar inte tvådörrars heller.

Ditte är inne på en sak där, att hon sett den i Spanien. Det finns en hel del Fiat Panda här men många av dem är nog också SEAT Marbella. De verkar ha gjort så genom åren, att de producerar Fiat men åt SEAT i Spanien.

Svar: Japp, de har samarbetat.
Anette

Ama de casa
2018-08-10 @ 10:42:46
URL: http://amacasa.wordpress.com

Den bilmodellen känns inte helt säker... Speciellt inte den äldre modellen (och dom gröna ser extra farliga ut ;-) ).
Vi hyrde en SEAT Panda en gång på Kanarieöarna. Många år sen nu och då tänkte jag mer på att den var praktisk på dom smala bergsvägarna. Var liksom mer odödlig på den tiden :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0