Kontakt

Tänk så enkelt det är nu för tiden.
Att hålla kontakt och kommunicera trots att man kanske befinner sig långt ifrån varandra.
Mellan maken och mig skiljer det för tillfället 980 mil och tidsskillnaden är sex timmar.
För mig, familjen och vännerna hemma i Sverige handlar det om fem timmar (snart sex, i och med vintertid) och nästan 850 mil.
Barnen och deras far har  just nu 1750 mil (fågelvägen) som skiljer dem åt, tidsskillnaden är hela elva timmar.
 
Trots tidsskillnad och avstånd fungerar det faktiskt riktigt bra att prata en stund. Vi använder oss mest av  messanger. Man kan ringa eller skriva, till var och en eller till olika gruppkonstellationer.
SMS och mail använder jag förstås också.
 
En tid innan vi skulle flytta till Bangkok gick jag med i facebook, innan dess var jag en ihärdig motståndare.
Ett litet tag senare började jag blogga...... jag som aldrig före år 2014 läst en enda blogg.
HÄR kan du se mitt allra första blogginlägg.
 
Det där med hur man använder facebook och andra sociala medier är väldigt olika. Man väljer naturligtvis själv vad man vill visa eller skriva. Vissa uppdaterar flera gånger dagligen, andra då och då, någon gör sällan eller aldrig några inlägg.
Vi väljer olika eftersom vi är olika.
Själv är jag lite mitt emellan och har mina perioder. Jag är nöjd med mina kanaler och de passar bra för att kunna hålla kontakt med alla nu när jag själv är långt bort.
 
Instagram och twitter har inte riktigt intresserat mig. Jag behöver inte fler kontakttrådar, nu, ska jag väl tillägga för jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.
 
 
 
 
Jessica Högberg
2017-10-08 @ 10:22:26
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

visst är sociala medier och annat riktigt bra när man är långt borta!

Svar: Toppen för oss som bor långt från familj och vänner,
Anette

Ama de casa
2017-10-08 @ 11:30:23
URL: http://amacasa.wordpress.com

Visst är det betydligt lättare att kommunicera nuförtiden. Och billigare! Anders sitter just nu och Skypar med sin lillsyster i Kalmar :-)

Det där med tidsskillnader ställer till det lite ibland, man måste tänka till och det är jobbigt ;-)

Själv gick jag med i FB med en stor rynka på näsan. Sen började jag bre ut mig mer och mer, och startade då en blogg istället. Nu är jag sällan på FB och instagram/twitter tänker jag inte ge mig in på - bloggen tar tillräckligt med tid, och det är för lite utrymme för mina (alltför) långa inlägg. Bloggen funkar perfekt som dagbok, går ganska ofta in och kollar upp saker där :-)

Svar: Jag tycker att bloggen är bra för att bara den som är intresserad tittar in, man får liksom inte allas inlägg "kastade på sig", om du förstår vad jag menar.Sen är det ju kul att ha gjort särskilda bloggbekantskaper, en ny värld öppnar sig.
Anette

Ditte
2017-10-08 @ 17:19:52
URL: http://dittemitti.se

Visst är det bar att världen kan krympa med teknisk hjälp. När vi flyttade till Peking var jag så glad över Skype och med kamera separat så en kunde se barn och så småningom barnbarnen när de kom. Nu använder jag ofta "what´s up" eller facetime. fungerar bra. Har ännu inte testat "messenger". Facebook har jag inte och vill inte ha. Däremot har jag instagram och där brukar det bli kanske en bild med lite text varje dag. Bloggen tycker jag om för den känns mer bestående.
Jätteroligt att läsa ditt första blogginlägg och jag är så glad att jag hittat din blogg.

Önskar dig en fin vecka.

Svar: Visst är det kul att vi hittat varandra, livet blir så intressant genom andras ögon och du är en otrolig källa till erfarenhet särskilt i resande.
Anette

Biggeros
2017-10-08 @ 19:21:11
URL: http://Biggeros.blogg.se

Jag är evigt tacksam för de medier som jag utnyttjar med omvärlden. Messenger använder jag mycket både till att ringa och chatta med mina flickor=)
Facebook använder jag mig mest för att min blogg visass där och IG visar jag oftast bara vardagsfotografier. Tänk hur världen har förändrats och hur enkelt det är att hålla kontakt med alla om man så vill. När min man var bortrest i flera månader så funkade även Skype bra för oss. Hoppas att din make kommer snart hem till dig// kram

Svar: I början använde vi också Skype men har övergått mer och mer till messanger.Nu dröjer det bara några dagar tills han kommer och det blir härligt.
Ett par resor tillsammans ska bli kul.
Anette

Mille
2017-10-09 @ 17:53:02

Så roligt att få följa min fina sonhustru på hennes blogg. Har mer koll på Anette o min son än när de befinner sig 5 mil från oss. Älskar hennes inlägg oavsett innehåll lär mig alltid något, om Thailand eller golf, blommor, frukter, eller exotiska djur.

Svar: Tack för fina ord ❤️
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0