Att andas frisk luft är ingen självklarhet

Hejsan, long time no see.
Det är nu precis ett år sedan jag flyttade hem till Sverige och det är nästan lika länge sedan jag skrev här på bloggen.
Livet hemma i Sverige är på många sätt bra även om jag ibland saknar Asien och allt kul vi var med om under de fem år vi var bosatta i Bangkok.
 
Jag saknar att kunna resa så som vi gjorde, maken och jag.
Nu är vi starkt begränsade av antalet semesterdagar. Förut kunde jag lätt följa med maken på hans arbetsresor, det funkar inte nu.
 
Jag saknar också allt kul vi damer gjorde. Studiebesök, sightseeing, resor och trevligt umgänge. Inte heller det hinner jag med på samma vis nu när jag jobbar.
Trots det längtar jag inte tillbaka, fem år var gott nog. 
Jag gillar att jobba och att vara till nytta. Dessutom finns det mycket som vi här hemma tar för givet men som absolut inte är självklart för väldigt många människor runt om i världen.
Ta det här med att kunna andas in frisk luft. Hur ofta tänker vi i Sverige på hur bra vi luft vi drar in i våra lungor var tredje sekund?
Under de två sista åren i Bangkok blev luften allt sämre.
Det var ibland så illa att jag stannade inomhus. Vissa dagar kunde jag vakna lätt illamående med huvudvärk och sveda i halsen. Det var lätt att tro att jag drabbats av någon infektion, tills jag tittade ut genom fönstret och såg smoggen ligga tät över staden.
Att andas in förorenad luft är förenat med allvarliga risker och många storstäder, särskilt i Asien, brottas med stora problem.
Nu är jag inte så orolig för egen del, på det stora hela har mina lungor mest fyllts med hyfsad luft. Värre är det för alla barn och ungdomar som växer upp i städer som är kraftigt luftförorenade.
Hur kommer det att gå för alla dem som växer upp och lever på gatorna i världens storstäder?
 
I Thailand är det inte bara Bangkokborna som lever med dålig luft, de som bor i Chang Mai i norra Thailand är minst lika illa drabbade. 
 
(null)
Den här synen möttes jag av, vissa morgnar under vårt sista år i Bangkok.
 
Så här vill jag minnas mina år i Thailand.
Vackra sandstränder, sol och blå himmel. 
 
 
 
 
 
Emma, Sol som sol?
2020-02-29 @ 22:07:16
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Näst sista bilden, det är bu inte den bilden man har framför sig när man tänker Thailand direkt ... Riktigt läskigt med föroreningarna.

Jossus Travelpics
2020-03-03 @ 09:40:40
URL: http://www.nouw.com/jossustravelpics

Det är otroligt hur mycket vi i Sverige tar för givet som människor på andra platser i världen skulle uppleva som rena lyxen.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0