Vardagslyx

Efter fem år i Asien måste jag påstå att min syn på vad som är lyxigt för alltid har ändrats.
Självklarheter som att:
  • kunna dricka vatten direkt ur kranen.
  • möjlighet att andas frisk luft.
  • kunna vardagsmotionera
  • ha närhet till naturen, skog och mark
  • hänga tvätten utomhus
  • röra sig i stan i måttlig trafik
  • kunna träffa släkt och familj utan större planering
  • göra skillnad på vardag och fest, gör att festligheterna blir roligare
 
Det här är saker som jag tidigare alltid tagit för givna, inte tänkt på som en förmån eller rent av en lyx.
 
Sen är det klart att mina år i Thailand också varit lyxiga men på  andra plan.
Jag vande mig vid:
  • massage, finns att få precis överallt
  • manikyr och pedikyr, för en billig penning
  • bada i behaglig temperatur året runt
  • lätt klädsel, att gå ut på kvällen utan att behöva tänka på att man kanske kommer att frysa
  • god och billig mat på restauranger, Bangkoks utbud är enormt
  • nöjeslivet, man behöver aldrig ha tråkigt.
  • att äta exotiska färska frukter, varje dag
  • städerska och chaufför, Ning och Yut som med tiden blev nästan som familjemedlemmar
 
Lyx kan vara helt olika saker, beroende på vad man vill ha, är van vid och vilken tillgång det är på det man önskar. 
Lyx är inte alltid sånt som kostar mycket pengar, det kan vara helt gratis.
 
 
 
 
Ama de casa
2019-03-20 @ 10:31:15
URL: http://amacasa.wordpress.com

Det finns för- och nackdelar med det mesta. Lyx behöver inte heller vara särskilt lyxigt för att man ska uppleva det som lyx.
Dessutom är det så när det blir alltför lyxigt (som i "extra fint och snofsigt") då känner jag mig ofta obekväm och malplacerad :-)

Jag föredrar den enkla vardagslyxen :-D

Svar: Där kan jag absolut hålla med dig. Överdåd är inget för mig 😊👏
Anette

Emma, Sol som sol?
2019-03-20 @ 14:22:26
URL: http://solsomsol.blogspot.com/

Så sant, så sant! Och vad som är lyx för dig är vardag för andra. Och tvärtom!

Konstigt. Men det är klart, man värdesätter också olika saker.

Svar: 😊❤️
Anette

Ditte
2019-03-20 @ 17:41:08

Visst kan lyx vara så olika saker. Tänkte och såg det också på liknande sätt när vi flyttade hem från Peking. Man såg saker på nytt och det var dessutom kostnadsfritt.
Ja, det var ju inte lika varmt där som i Bangkok och chaufför hade jag ingen. Kunde inte heller bada hela året utomhus( om vi inte reste till annat land i Asien) Lyx nu här hemma för dig men på ett annat plan. Och Thailanadslyxen har du med dig i minnet och hjärtat.

Svar: Det är rätt häftigt att man ändrar sina kriterier. Det handlar som sagt om vad man åtrår och sedan tillgång. Jag kommer nog alltid att minnas känslan av lyx när vi kom till Bangkok.Jag hoppas att jag inte glömmer vad jag just nu tycker är lyxigt här.
Anette

Biggeros
2019-03-20 @ 20:23:52
URL: http://biggeros.blogg.se/

Det är vad man prioriterar i livet. Nu har du provat på Thailandslyx så nu är det lyxlivet i Sverige som tar över. Lyx för mig är att få träffa nära och kära utan planering som du själv nämner och att kunna gå ut i naturen och andas in frisk luft. Vad jag förstår vill du inte vara utan den erfarenhet som du har fått med dig från Thailand🤗

Svar: Absolut inte, jag ångrar inte tiden i Thailand. En fantatisk erfarenhetoch en häftig del av vårt liv.
Anette

FREEDOMtravel
2019-03-20 @ 21:28:48
URL: http://www.freedomtravel.se

Visst är det intressant! Vad som är lyx beror ju på vad man har tillgång till! Jag tycker nog idag att tid är lyxigt, att få läsa en bok i lugn och ro eller nåt sånt, det är lyx för mig! :)

Svar: Jag har ju haft det väldigt lyxigt (haft massor av tid fram till nu) och hade nästan glömt hur det var att ha brist på tid. Blir nog medveten om det fortare än kvickt.Hoppas du har tid att läsa något du tycker om.
Anette

Frida
2019-03-23 @ 08:59:38

Så kul att läsa om hur du har det i Sverige också!! Tack för rt

Svar: 😊
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0