Vad kommer att hända?

Ja, den frågan känns helt berättigad. Thailand står inför förändringar.
 
Det är oklart hur de ska tackla den allt mer förorenade luften.
 
Trafiken på Bangkoks gator är som vanligt tät.
Om ingen bättring sker kommer många att bli allvarligt sjuka och till och med gå en för tidig död till mötes.
 
Utbyggnad av BTS (skytrain) pågår och man hoppas kunna minska biltrafiken på sikt.
Bolaget som driver BTS har lovat att inte höja avgifterna på resorna på många år.
Man ser faktiskt många fler thailändare på tågen nu än för fem år sedan, då ansågs det för dyrt för många.
Bussarna som rullar i stan är gamla. De håller knappt ihop och de formligen spyr ut avgaser men en bussresa  kostar nästan gratis, varför de används flitigt. Nya mer miljövänliga köptes in för flera år sedan men har inte tagits i bruk.
 
Det är bestämt att valet (som skjutits upp flera gånger) ska bli av. Söndagen den 24:e mars ska thailändarna efter nära fem års militärstyre få gå till valurnorna.
 
Politiken här förstår jag väldigt lite av. Jag tycker att den är lika trasslig som elnätet.
 
För en tid sedan sas det att en medlem ur den kungliga familjen skulle att ställa upp som kandidat för premiärministerposten. Det tog emellertid bara några timmar innan kungen meddelade att prinsessan inte kommer att kandidera och efter ett par dagar var hennes namn över kandidater borttaget.
 
En av Thailands längsta perioder med militärt styre går (kanske) mot sitt slut.
Vi hann precis flytta hit när militärkuppen hände, i maj 2014.
 
Datum för när kungen ska krönas är också klart. Ceremonin kommer att pågå i tre dagar, 4-6 maj och själva kröningen sker den 5:e.
 
Kungen som då varit kung i två och ett halvt år blir Rama X.
 
Jag kommer att missa bägge dessa händelser för när de går går av stapeln är jag långt härifrån. Jag kommer förstås att med spänning följa utvecklingen i Thailand.
När ni läser det här är jag på väg eller kanske till och med redan hemma.
Ama de casa
2019-03-02 @ 10:00:06
URL: http://amacasa.wordpress.com

Ja fy för den förorenade luften i Bangkok... Hoppas fler och fler börjar åka kommunalt. Här har vi gratis busskort ifall man är resident i stan (och om man orkar med byråkratin för att skaffa sig ett sånt ;-) ). Men stan är såpass liten så det är i princip gångavstånd nästan överallt ändå.

Välkommen hem till Sverige igen!

Svar: Det där med gratis busskort borde fler kommuner ta efter, i alla länder.
Anette

Emma, Sol som sol?
2019-03-02 @ 18:38:05
URL: http://solsomsol.blogspot.com/

Haha, att Ama missade bilden med alla eltåtar är ett stort mysterium! Den där var nog den värsta jag har sett!!!

Hos oss har man inte gratis busskort så som i Torrevieja men jag såg att i Marbella har de infört det. Med tanke på biltrafiken här så skulle det verkligen behövas. Men jag vet inte hur mycket det egentligen hjälper, har ingen aning om vilken buss jag skulle ta för att ta mig någonstans.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0