Nyöppnat i Bangkok.

Bangkok är så stort och staden förändras hela tiden. Här finns massor att se och göra och även om jag gör saker varje dag kommer det att finnas saker jag inte hann med eller ens visste fanns.
Eftersom det närmar sig tid för hemflytt vill jag nu inte spilla någon tid.
Allt ska göras, allt ska hinnas.
 
Staden är både vacker och ful, full av kontraster.
 
Ta det här med shopping.
Numera räcker det inte att bara bygga nya shoppingmall. Det måste vara mer än bara shoppingen som lockar, det ska vara en upplevelse.
 
Det senaste tillskottet i det redan enorma shoppingutbudet är detta spektakulära shoppingcentrum.
ICONSIAM öppnade för snart en vecka sedan. Naturligtvis var vi (väninnan Monica och jag) tvungna att åka dit. Det ligger på andra sidan Chao Phraya, mittemot "farangkvarteren" där maken och jag promenerade i söndags.
 
Den här synen mötte oss när vi kom upp från parkeringsplanet.
Jag har aldrig sett något liknande, inte ens i Singapore. Den enda plats som kanske kan konkurrera är väl Dubai, där verkar allt kunna hända.
 
Hela det nedre planet är gjort i thaistil, för att likna det gamla Thailand.
Det innebär b.la en flytande marknad, inomhus!!!
 
 
Allt är väldigt vackert gjort och det är svårt att inte imponeras.
 
Kolla in den här rulltrappan.
 
De övre planen var mer lika de övriga tjusiga mallen i stan. Vitt, öppet och modernt, mycket smakfullt.
 
Dansuppvisningar och thaiboxningsshower pågick med jämna mellanrum.
 
En prima ballerina.
 
Även toaletterna var förtjusande.
 
Trots att parkeringen sväljer 5000 bilar lyckades vi få bilen instängd. 
Inget som hindrar vår superhero till driver. Bara att rulla undan ett gäng bilar och sedan ratta ut.
 
Ska ni besöka ett enda shoppingmall vid ert nästa Bangkokbesök, välj ICON SIAM, det blir en visit ni aldrig glömmer, jag lovar.
Trevlig helg önskas ni alla men speciellt  min familj som just nu är spridd över diverse olika världsdelar.
Bara jag är här i Orienten.
 
Malin
2018-11-16 @ 13:28:53

Wow, vilket ställe!

Svar: Eller hur?
Anette

Emma, Sol som sol?
2018-11-16 @ 15:26:26
URL: http://https://solsomsol.blogspot.com

Ja, jisses vilket ställe!!!Såg att det var inte bara du som fotograferade. :D

När är det ni flyttar? Du har säkert sagt men du vet, minnet ...

Svar: Flytten blir i början på nästa år. Inte exakt bestämt vilket datum.
Anette

Ditte
2018-11-16 @ 17:50:00

Du beskriver verkligen den känslan jag också har av Bangkok. Och jag förstår att du nu känner att du vill se, göra och uppleva så mycket som möjligt medans tid är. Kände likadant när vi flyttade hem från Peking efter nästan fyra år.
Kommer jag till Bangkok igen, som jag förstås hoppas jag ska göra, så är ett besök här på ICON helt givet. Tills dess får jag nöja mig med att du tagit med mig hit. Helt fantastiskt! Och du! Jag tror inte Dubai slår detta.

Svar: Du har ingen Thailandresa planerad?
Anette

Ama de casa
2018-11-17 @ 09:43:10
URL: http://amacasa.wordpress.com

Jösses! Vilken cool byggnad och vilket häftigt ställe! Jag tror dom flesta shoppingcenter får mindervärdighetskomplex nu... :-)

Köpte du nåt då? Eller glömde du bort det när du bara gick runt och gapade över allt som där fanns?

Svar: Vi hade shoppat på Platinum, strax innan. Bra mycket billigare men inte till närmelsevis lika tjusigt. Man får välja sina ställen 😉
Anette

Lena i Wales
2018-11-17 @ 12:09:39
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Oj, oj,oj, vilket ställe! Har aldrig sett något liknande. Som en enorm utställningshall!

Mimmi
2018-11-22 @ 20:01:14

Hej Anette,
Jag har nu under ett par månader med stort intresse och glädje läst igenom din blogg med anledning av att jag och min sambo eventuellt kommer att flytta till Bangkoks närområde för åtminstone ett par års arbete. Allt är inte klart och vi har heller inte tagit något beslut, men vi är så pass långt i processen att vi behöver samla så mycket information som möjligt för att till sist kunna ta ett beslut om det blir aktuellt.

Jag undrar därför om du skulle vilja och har möjlighet att svara på lite frågor jag/vi har kring att leva i Bangkok? Om du känner att du har tid och vill göra det så har jag lämnat min mail i kommentaren, då jag tänker att det är lättare att kommunicera detta via mail.

Stort tack på förhand, Mimmi

Svar: Vad spännande. Minns hur det var när vi tagit beslutet och höll på med alla förberedelser. Vår tid här lider mot sitt slut men ångrar inte en sekund att vi tog chansen. Två år blev till fem, så du förstår att vi haft det bra.Naturligtvis svarar jag på frågor, så gott jag kan. Skickar dig ett mail så du får min adress.
Vi hörs.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0