Följ med på promenad

Jag älskar att gå runt i de gamla kvarteren här i Bangkok.
Intressant är det att gå längs flodstranden, "Sea of Mud". 
Här fick kineser och européer områden där de kunde ha sin affärsverksamhet när Thailands kung, Rama I, i slutet på 1700-talet flyttade huvudstaden till andra sidan floden. Han såg till att de fick tillgång till floden, där allt transporterades. Sen var det upp till utlänningarna att få till vettiga hamnar i leran.
 
I går strosade maken och jag omkring i de gamla farangkvarteren vid Charoen Krung Road, den gata som var den första i Bangkok som asfalterades, på européernas begäran.
 
Old Customs House från 1888. Totalt nergånget och kanske bortom all räddning.
Ändå fantastiskt vackert.
 
 
 
Lite modern streetart längs Charoen Krung soi 32.
 
 
Jag har visat målningar som den här förut. Konstnären kallar sig Alex Face och man kan se hans verk lite varstans i Asien. Hans figurer har tre ögon. Det onda, det goda och så överst, det öga som övervakar de båda andra.
 
Det gamla postkontoret där en stilig kung sitter vid sin telefon.
 
Bland europeiska ambassader, smyckeshandlare, skräddare och antikhandlare finns även flera fina thaihus och restauranger. 
Här är entrén till Harmonique, som har stängt söndagar.
 
Vi har varit här tidigare och insidan är rätt häftig, man går liksom in genom ett gigantiskt träd. Superhäftigt med god och billig mat. (Dålig gammal bild)
 
Det fick bli drickastopp vid vägen.
 
Vi fortsatte ner mot ostindiska kompaniet. Stora skyltar talade om att det här ska bli ett hotell. Görs det på rätt sätt kommer det att bli att fantastiskt hotell och byggnaden kommer äntligen att nyttjas igen.
 
Promenaden avslutades på det magnifika Mandarin Oriental Hotel, där en hygglig lunch inmundigades. Hotellet ligger i anslutning till ostindiska kompaniet och grundades år 1876 av två danska sjökaptener. Numera ett världsberömt oerhört vackert hotell.
En mycket trevlig promenad tog här sitt slut.
Mille
2018-11-12 @ 11:04:31

Tack Anette för den trevliga promenaden.

Svar: Kul att visa och kul att du gillar.
Anette

Ama de casa
2018-11-12 @ 11:14:54
URL: http://amacasa.wordpress.com

Tack för den härliga och fina promenaden! Hmm... Jag tror att jag tack vare dig redan har uppnått stegmålet för dagen - tack även för det! :-D

Svar: Så bra, då kan du med gott samvete ta det lugnt på terassen med en god bok 😊
Anette

Emma, Sol som sol?
2018-11-12 @ 15:55:35
URL: http://https://solsomsol.blogspot.com

Åh, vad häftig med restaurangen under det gigantiska trädet!

Svar: Ja, det är häftigt och annorlunda.
Anette

Lotta

Wow, vilka foton! :)

Svar: Tack, tack 😊
Anette

Ditte
2018-11-12 @ 19:58:36

Vilken trevlig promenad och i för mig tämligen okända kvarter/områden i Bangkok.
Men Mandarin Oriental hotell känner jag igen och här har jag vari några gånger. Så härlig kolonialmiljö!
Tack för turen!

Svar: Ja, visst är den här typen av miljö väldigt fin. Blandat med thaihus gör det extra intressant.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0