Livet är inte rättvist.

Jag brukar väldigt sällan visa bilder från Bangkoks skuggsida. Jag tycker inte om att dokumentera och visa utsatta, fattiga människor men att inte visa är lite som att ljuga.
För här finns så många som har det eländigt, på olika sätt.
Under den senaste tiden tycker jag mig ha sett fler tiggare och hemlösa barn igen.
"Mammorna" (?!) med bebisar sitter åter längs med Sukhumvit.
Prostitutionen fortsätter som alltid, där har jag inte sett någon förändring. På vissa ställen sker den helt öppet även mitt på ljusan dag
 
(null)
Den här unge mannen från Myanmar var en del av gatubilden här i Asok under en lång tid.
Han hade deserterat och flytt sitt land efter att ha mist sitt ena ben. Han bodde på gångbron över Ratchadepisek i nästan ett år. Han började till och med hjälpa kokosnötförsäljaren utanför parken.
Så en dag var han borta, jag har ingen aning vad som hänt honom men jag hoppas innerligt att han inte hamnat på IDC. Ni som inte vet vad IDC är kan läsa HÄR.
 
(null)
Killen är försvunnen men jag har inte glömt honom.
Hans ord på knagglig engelska finns kvar på bron, "I food, no munny". Vad han behövde var mat och dryck, pengar ville han inte ha.
 
Som väl är får jag också höra en och en annan solskenshistoria, som den om Mia, Mia som tillsammans med sin systerdotter driver "Mammas kök".
 
Svenska veckotidningar har uppmärksammat hennes berättelse.
HÄR kan du läsa artikeln som fanns i Allas för en tid sedan.
Mia är värd all uppmärksamhet hon kan få <3
 
 
FREEDOMtravel
2018-03-09 @ 06:04:56
URL: http://www.freedomtravel.se

Världen är verkligen inte rättvis! Tycker att FU skrev det bra. Att viss upp staden/landet utan dessa människor är ju att blunda lite. Som om de inte fanns. Bra att det finns några solskenshistorier. Säkert många som inte får vara med om det där solskenet tyvärr.

Svar: Det bär ju emot att visa människor i elände men det går inte att bortse från hur orättvist livet är. Vi kan behöva påminnas om det.
Anette

ajlimullersandvik.blogg.se
2018-03-09 @ 09:17:59
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Det är så skrämmande att se skuggsidan med egna ögon... usch så hemskt.

Svar: Och naturligtvis finns det hemskheter jag inte visar och en massa som jag sluppit se.Värst är det när barn utnyttjas och far illa. :(
Anette

Malin
2018-03-09 @ 10:42:04

Vilken glad historia om Mia och hennes återfunna familj.

Svar: Ja, det är en historia med happy ending :)
Anette

Ditte
2018-03-09 @ 22:48:27
URL: http://dittemitti.se

Inte finns det någon rättvisa i världen och det handlar ju mycket om tur och var vi är födda och till vilka omständigheter.
Men Bangkok, precis som många städer både i Europa och de andra världsdelarna har ju sina fattiga. Och man kan inte blunda. Detta är verkligheten för så många idag. Minns när jag var i Delhi och nästan trampade på mödrar med nyfödda barn. Det gjorde så ont.
Undrar så ur det gått för mannen från Myanmar.
Fint med solskenshistorien om Mia. Och glädje mitt uppe i allt.
Tack för att du belyste detta. Så lätt att glömma.

Svar: Värst är när man får höra om barn som på olika sätt utnyttjas. Att veta att svenskar kommer hit och tror att de kan göra som de vill med andra människor tycker jag är extra obehagligt. Tyvärr händer det hela tiden 😟
Anette

Ama de casa
2018-03-10 @ 19:37:23
URL: http://amacasa.wordpress.com

Visst finns det en baksida. Överallt. Väldigt många som lever i misär och elände. Tur att det ändå finns en och annan solskenshistoria även där!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0