Villa Nobel

Ni känner kanske till att Alfred Nobel tillbringade sina sista år i Sanremo.
 
År 1891 köpte han den här vackra villan som är byggd i eklektisk stil. Huset kallade han "mitt bo".
 
I trädgården anlade han ett laboratorium där han utförde expriment ända fram till sin död. Han dog år 1896, endast 63 år gammal.
Efter hans död har villan haft flera olika ägare, fram till 1973 då den köptes av provinsen Imperia. Efter många år av renoveringar öppnades den 2002 och är numera museum och plats för olika konferenser.
 
Här kan du lära dig en del om dynamit och få lite kuriosa om den kände mannen. Det var ju några som fick sätta livet till på vägen mot den perfekta sprängblandningen. En av dem som dog i en explosion var hans yngste bror Emil.
 
För en gammal "labråtta" som jag, är det alltid kul att se lite utensilier från labvärlden.
 
 
Ika, Adrian och jag gjorde ett besök här, strax innan de for hem till Sverige. Vi har i många år funderat på att kika in i den vackra villan och nu blev det då äntligen av. Det var väl inte det mest spännade eller tjusiga museet jag besökt men lite kul att ha varit där. Alfreds handskrivna testamente är ju ganska speciellt.
Om ni är i krokarna och är trötta på sol och bad kan jag rekommendera ett besök. 5 Euro kostar det, det svåra är, som alltid här, att hitta en parkering.
 
 
Ditte
2018-08-02 @ 22:22:11
URL: http://dittemitti.se

Vad trevligt att ni gjorde ett besök. Jag har varit på väg ett par gånger men det blev aldrig av att komma helt hit.
Stort tack för besöket -

Svar: Ganska trevligt att gå där en stund men det räcker att ha varit där en gång.Ha en fortsatt bra helg.
Anette

Ama de casa
2018-08-03 @ 10:30:22
URL: http://amacasa.wordpress.com

Såg ut som ett fint litet museum och ett vackert hus. Jag skulle absolut besöka det ifall jag hade vägarna förbi där - är å andra sidan inte jätteförtjust i sol och bad, nuförtiden föredrar jag andra upplevelser :-)

Svar: Huset är jättefint, trädgården har nog varit fin också en gång i tiden men nu är den bortglömd. Precis som du har jag tröttnat på sol och bad. Bortskämda?
Anette

FREEDOMtravel
2018-08-04 @ 09:30:44
URL: http://www.freedomtravel.se

Vad kul att du visar detta just nu! Vi tänkte först åka dit, men så var det stängt på måndagar och tisdagar, så då blev det inte ...

Svar: Det var svårt med parkering i närheten men vi hade en liten hyrbil så det funkade. Ni hade nog haft problem. Trevligt litet museum som det dröjt många år innan jag besökt.
Anette

Lena i Wales
2018-08-05 @ 10:03:48
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Mycket intressant! Det skulle jag vilja besöka.
Intressanta inlägg nedan också.
Ha det skönt!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0