Lady i Ligurien

När man befinner sig högt upp i Liguriens berg går tankarna lätt till Evert Taube.
Hans "Fritjof i Arkadien", lär ju beskriva bergen ovanför Sanremo. Arkadien ligger dock inte i Italien utan i Grekland och därifrån ser man ju varken Corsica eller provencalska berg.
 
 
 
På Colla Bellas höjd där geten skuttar
och glesa furor skugga ginst och sand
där finns en grön oas, en äng som sluttar
ner mot en vindal och en palmklädd strand.
Där ser man Corsica i siktigt väder 
och provencalska bergens blåa bård.
 
Ovanför Ventimiglia är utsikten magnifik. När bilden tas är det tyvärr inte siktigt väder men Medelhavet kan man i alla fall ana.
 
Långt ner i dalen ligger närmsta by, Dolceaqua.
 
Naturen i Ligurien är lite vild med höga berg och djupa dalar.
I juli och augusti när trängseln är som värst nere vid kusten kan man gärna åka upp i någon av de vackra dalgångarna.
 
Här är det mindre folk, svalare luft och man kan ta ett uppfriskande flodbad.
 
 
Ama de casa
2018-08-12 @ 10:27:32
URL: http://amacasa.wordpress.com

Så bedårande vackert! :-)

Det är samma här - juli, och framför allt augusti, då bör man undvika strandnära ställen om man vill slippa trängas. Nu blev jag ju lite "fast" här en sisådär 500 meter från stranden i år, annars brukar vi försöka ta oss inåt landet eller till Nordnorge, Alaska eller nåt annat svalare ställe. (Inlandet brukar ha temperaturer på 40+ grader, men mindre fuktigt så det funkar ändå :-) )

Svar: Om några år tror jag att vi kommer att tillbringa somrarna någon annanstans, typ i Sverige. Höst och vår däremot är ju helt suveräna årstider här. Vi får se.Spanien är ju ännu lite varmare så jag förstår att Nordnorge lockar ;)
Anette

Emma, Sol som sol?
2018-08-12 @ 12:10:19
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Vackert! Och jag kan tänka mig att vattnet var rätt svalt i den lilla floden.

Svar: Nästan kallt, hur skönt som helst.
Anette

Ditte
2018-08-12 @ 16:28:27
URL: http://dittemitti.se

Skönt att dra sig från havet och all trängsel när den är som värst. Dit kan ni ju ta er när det värsta lugnat ner sig. Och titta på havet kan ni ju göra. Trakterna just här där ni är erbjuder så mycket vackert och fint och uppfriskande med ett bad i floden.
Vackra bilder från en trkt där jag "förr" vistades en del.

Svar: Här finns , precis som du skriver, mycket att se och göra.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0