Thaimat

Den thailändska maten är om ni säkert vet ofta kryddstark. Kryddorna chili, koriander, vitlök, lime och ingefära  ingår nästan alltid.
En måltid ska vara stark, syrlig, söt och salt i lagom proportion.
Till nästan varje måltid serveras ris och grönsaker och till maten dricks gärna en Singha eller en Chang (thailändska ölsorter).
Äter gör man vanligtvis med sked och gaffel.
 
Friterade vårrullar (Bo Bia Tort), jag gillar egentligen de färska bättre (Bo Bia Sot), men just de här på bilden var utsökta.
 
Stekt ris (Khao Phad) med kyckling, som toppas med ett stekt ägg är just nu makens favoriträtt. Han är faktiskt lite thai, han kan nämligen äta den till både lunch och middag. 
Kycklingspett som doppas i jordnötssås (Gai Satay) kan man ha som förrätt eller med ris som huvudrätt.
 
Fylld omelett (Khai Yat Say), thailändarna äter gärna ägg och omelett som är både billigt och nyttigt. En omelett på deras sätt kompletteras ofta med, ja vad tror ni?
Ris, förstås.
De äter inte sällan ris till alla dagens mål.
Kollaget ovan visar bilder på Massaman Curry (Gaeng Massaman), gjord på potatis, lök, jordnötter, kryddor och kött (biff, fläsk eller kyckling) som kokas i kokosmjölk tillsammans med Massaman Curry pasta.
Larb, som är en köttfärsrätt (även här kan färsen vara nöt, fläsk eller kyckling) med en massa goda kryddor och en del lime, fräscht.
Phad Thai, en rätt som många känner till, stekta nudlar med antingen räkor eller kyckling, böngroddar och en massa kryddor förstås.
 
Fisk och skaldjur är också mycket vanligt i den thailändska maten.
 
Red Curry (Gaeng Daeng), Green Curry (Gaeng Khiaw Waan), Kyckling med cashewnötter (Gai Phad Met Ma-Muang) och wokade grönsaker (Phad Pak Ruam Mit) är alla vanliga rätter här.
Tom Yum är kanske den allra mest kända rätten, en soppa som säkert de flesta thailandsresenärer ätit.
Hade tyvärr inga bra bilder på varken Tom Yum eller fina fiskar, men det ska ordnas till en annan gång.
Till detta finns förstås en massa sallader och efterrätter.
 
Jag antar att jag håller på att friskna till eftersom mina tankar börjat kretsa runt mat.
 
 
Lars Gustafsson
2017-11-10 @ 06:02:42
URL: http://nykterfyllekaja.blogg.se/

Ja alla rätter du räknar upp och har utmärkta bilder på äter jag ofta i Thailand och här. Min Fru född i Chiang Mai sedan 22 år lagar maten med bravur. Hon behärskar också vår Svenska mat efter lika lång träning här. Thai mat tillhör den bästa maten på globen. Tack Lady Bangkok

Svar: Vad kul att du är gift med en Thai, då förstår jag att du känner igen alla rätterna.Du kan vara lycklig som får god mat hemma.
Anette

FREEDOMtravel
2017-11-10 @ 06:17:52
URL: http://www.freedomtravel.se

Åh jag älskar asiatisk mat!!! Däremot gillar jag inte att äta med sked och gaffel haha ;)

Svar: Jag hade så svårt för det också, i början, kände mig som ett litet barn.Nu tänker jag inte ens på besticken längre.
Anette

Jessica Högberg
2017-11-10 @ 13:24:48
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Ha ha, låter som ett tecken på tillfrisknandet. Härliga bilder och förklaringar

Veiken
2017-11-10 @ 13:58:22
URL: http://veiken.se

Goda thairätter. Pad Thai är en favorit. Massaman likaså. Har inte hunnit med så många rätter ännu, men det kommer.
Jag har lång tid på mig. :)

Svar: Jag har hunnit ändra favoriträtt flera gånger under de år vi bott här.Bäst är det egentligen när man är ute tillsammans ett helt gäng och man provar varandras rätter. Kul att testa lite nytt.
Du hinner kanske också få ett par nya favoriter 😊
Anette

Ditte
2017-11-10 @ 21:20:25
URL: http://dittemitti.se

Åhhh! Sååå gott! Thailändsk mat, just i Thailand och gärna på en liten "hålet i väggen" restaurang tycker jag jättemycket om. Alla rätter du nämner tycker jag om. när vi varit i Thailand kortare tider, sådär en månad, äter jag nästan dagligen något med skaldjur och varvar med en del av det andra du har med.
Stort tack för detta inlägg och det gör min längtan till Thaoland än större.
Läckra bilder som fretstar än mer.

Svar: Den thailändska maten är verkligen god, inte sällan bäst på enkla småställen.Den är desutom väldigt tillgänglig, här i stan behöver man inte vara hungrig, inte ens om plånboken är tunn.
Anette

ajlimullersandvik.blogg.se
2017-11-11 @ 12:38:35
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

När jag var som turist i Thailand i fra veckor åt jag oftast "fruitshake" till frukost och "fried rice with squid" eller "fried rice with vegetables" till middag. Men jag brukade alltid smaka av alla andras mat också - gillar mat helt enkelt. Men sist jag var i Thailand gick jag i sexan och jag minns att mycket av den starka maten var lite "för" stark. NU däremot skulle jag älska stark mat!

Åh, jag har bytt bransch, blev så sjuk av läraryrket så min hjärna uppvisar tecken som är att likna vid demens (gjorde två EEG och en röntgen nämligen, usch). Så nu demolerar jag och lägger golv.

Svar: Kan förstå om du tyckte att viss mat var väl stark, det tar ett tag att vänja sig vid hettan i både mat och klimat. Efter ett tag är man fast.Så trist att du blivit tvungen att ge upp ditt yrke, tror du är en fantastisk lärare. Hälsan måste förstås alltid gå först och det är ett mycket krävande arbete.
Hoppas du kommer att rivas med ditt nya jobb och att du kan återhämta dig.
Anette

Lena i Wales
2017-11-12 @ 10:24:03
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Oh, du fresterska där! Ser underbart gott ut.
Det finns faktiskt en thairestaurang ganska när mig här i Spanien, det får nog bli ett besök där snart!

Svar: Hahaha, hoppas det smakar bra.
Anette

ajlimullersandvik.blogg.se
2017-11-13 @ 08:00:38
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Tack för ditt fina stöd! Jag tänker bli lärare igen, så snart jag fått arbetsminnet tillbaka, är planen <3

Svar: Det låter bra, håller tummarna <3
Anette

Ama de casa
2017-11-14 @ 11:02:33
URL: http://amacasa.wordpress.com

Haha! Om min förra kommentar var "perfekt tajmat" så får jag väl skriva "perfekt thaimat" här då :-D

Sååå mycket gott! Vid vårt första besök i Bangkok i slutet av 80-talet så gjorde vi misstaget att på en restaurang beställa in en rätt som var extra spicy. Haha! Det gick ju inte att äta överhuvudtaget. Man lär så länge man lever :-D

Svar: Haha, du kan då mixtra med orden du.Jo, får ibland lära sig den hårda vägen.
jag har också fått in mat som inte gick att äta, såå jäkla starkt.
Anette

Ake
2017-11-18 @ 20:29:30
URL: http://www.nacka144.se

Den maten älskar jag så mycket... förutom en sak, kokosen... Min sambos kusiner är gift med varsin thailändska. Jag tycker så mycket om att fara till dem, och skulle jag inte följa med skickas det med matlådor hem till mig :)

Svar: Det låter ju perfekt och väldigt thailändskt, att alltid dela med sig. Antar att deras mat är jättegod.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0