Singapore har gett mersmak

Fram till nu har jag, visserligen gillat staden, men tyckt att Singapore är aningen tillrättalagd, inte så charmig och lite av en låtsasstad.
Förmodligen är det min vana och kärlek till Bangkok som fått mig att tycka så.
Bangkok är på många sätt Singapores motsats.
Nu har jag, efter ett antal återbesök, kommit att uppskatta Singapore mer och mer.
 
Staden verkar vara lätt att leva i, inte allt för stor och stökig. 
Invånarna talar engelska (om än med en förskräcklig brytning), vilket underlättar livet för oss expats och turister.
 
Det finns gott om grönt, här ser ni ett av de stora regnskogsträden längs Orchard Road som för tillfället pyntats med enorma jukulor.
 
En staty av sir Stamford Raffles, som anses vara stadens grundare, blickar ut över det moderna Singapore.
 
Arkitekturen är blandad och det finns många spektakulära och häpnadsväckande byggnader.
 
Ett av Singapores landmärken, hotellet Marina Bay Sands.
 
Många byggnader är skönt gröna.
 
Hotel Park Royal.
 
Utsikt från en hotellpool.
 
Marriott Hotel, South Beach.
 
I den höga, runda byggnaden bodde vi nu, Swiss Hotel at Stamford. Inte så vacker men ett bra riktmärke för en virrig vandrare.
 
Raffles Hotel i vacker kolonialstil.
 
 
En vacker och fönsterrik byggnad, MICA.
Massor av fönster och färgglada fönsterluckor.
 
Detta var från början stadens polisstation, numera är det ett tillhåll för departementet för kommunikation och information samt ett antal gallerier.
 
Den här byggnaden skiljer sig från de övriga.
 
Här håller kinesiska och singaporianska handelskammaren till.
 
En vackrare brandstation får man nog leta efter.
 
 
Jag kan tycka att vissa av de äldre byggnaderna nästa är för välskötta, det renoveras ofta.
Man kan luras att tro att de är nybyggda i gammal stil.
 
Tänk om Thailand kunde behålla mer av det gamla i stället för att låta förfallet fortgå och sedan riva ner för att bygga nytt. Det finns lite att lära av Singapore (även annat).
Jag tycker fortfarande att Bangkok har mer charm än Singapore, är mer mångfasetterad. Man möts ofta av äkta glädje men också djup misär, av olika slag.
Hur som helst så är det ibland skönt att lämna denna, min tillfälliga, kaotiska, hemstad och det var säkert inte mitt sista besök i Singapore.
 
Idag befinner jag mig hemma i sängen i Bangkok. En elak singaporiansk bacill har invaderat min hals.
Jag hoppas att den gett sig av till i morgon. Maken kommer nämligen i natt och det är tänkt att vi ska spela golf med goda vänner, tidigt i morgon.
 
 
 
 
 
 
 
 
lars
2017-11-02 @ 10:27:14
URL: http://nykterfyllekaja.blogg.se

Tack för bilder från det vackra Singapore, jag har varit där några gånger men det var länge sedan

Svar: Har förstått att stan genomgått stora förändringar de senaste åren. Kanske kände du igen en del.
Anette

Marina
2017-11-02 @ 10:57:37
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Jag kan ju bara hålla med :) Sedan får jag erkänna att det kändes mer "på riktigt" när vi kom till Bangkok!

Svar: Men en trevlig stad är det allt. Saknar du den?
Anette

Ditte
2017-11-02 @ 20:24:47
URL: http://dittemitti.se

Jättetrevligt att komma tillbaka till Singapore! Väldigt fina bilder från en fin stad. Men jag kan nog hålla med dig om att Bangkok, trots delvist förfall, har lite mer charm. Men det ena utesluter ju inte det andra. Tack och lov.
Hoppas du pigganar på dig!
Och stort tack för turen i Singapore.

Svar: Som både du och jag sagt förut, kontraster är härligt 😊
Anette

Marina
2017-11-03 @ 09:10:38
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Jodå, visst saknar jag den ibland, fast jag tror vi var "rätt så färdiga", men att jag kommer att åka tillbaka, om än bara på besök, är det ingen tvekan om :)

Svar: Ett fantastiskt äventyr men till slut vill man nog vara där familj och nära vänner finns.
Anette

Ama de casa
2017-11-03 @ 10:21:57
URL: http://amacasa.wordpress.com

Känner inte igen så mycket från Singapore i dina bilder, var väldans länge sen jag var där. Men jag minns att en Thailändare som jag pratade med i Bangkok 1987 sa att Singapore var som ett sjukhus - för det var så rent ;-)

Hoppas bacillen gav sig av och att du fick en bra golfrunda idag då :-)

Svar: Haha, vilken liknelse, klart om man jämför med Bangkok så förstår jag.Tyvärr blev det ingen golf utan fortsatt säng/soffa.
Anette

Jessica Högberg
2017-11-04 @ 20:46:30
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Eländiga förkylnings baislusker, hoppas du får golfa!

Svar: Golfrundan fick jag tyvärr ställa in 😔
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0