Tio år sedan.

Jösses, vad tiden går fort.
I dagarna är det tio år sedan vi köpte vårt lilla sommarställe i den italienska byn Olivetta.
 
Innan vi gjorde slag i saken hade vi under många år semestrat i just Italien.
Först Richard och jag själva (ibland med kompisar) under sent 80-tal. Några år i början 90-talet blev det inte så många resor utomlands (när barnen var små) men sedan 1997 har vi bilat i Europa i stort sett varje sommar.
Nästan varje gång blev vår längtan till Italien stor och vi hamnade ofta där trots att vi kanske haft Kroatien eller Frankrike som huvudmål.
 
Många platser i Italien har vi under åren besökt, här en bild från Portofino.
 
Venedig, Pisa, Siena, Cinque Terre och mängder av andra ställen har vi sett.
Och så Rom, förstås. Jag älskar Rom och brukar säga att om man ska välja en enda storstad som man ska besöka så måste det vara Rom.
 
Franska och italienska rivieran är otroligt vackert.
 
Efter att under flera år hyrt boende i Italien slog vi så år 2007 till och köpte ett eget ställe, något som vi aldrig ångrat.
 
 
 
Under årens lopp har vi köpt till och renoverat. Numera äger vi förutom vår ursprungliga lilla lya med en liten jordplätt, en cantina, ett åsnestall och ett höloft.
Det allra senaste, en boccia/boulebana har vi ännu bara sett på bild. Den ska vi snart inviga.
 
 
 
Ditte
2017-05-11 @ 20:16:57
URL: http://dittemitti.se

Så fint ni bor! Väldigt vackert! Just i dessa trakter har jag också varit mycket under årens lopp. Är klart förtjust i denna del av Italien. Började resa till Italien och just i trakterna här omkring i början av 1960- talet ed mina föräldrar och resorna fortsatte till franska och italienska riviera under många somrar.
Förstår att ni trivs och ni har ju utökat efter hand. Jätteroligt. Gläds med er.

Svar: Visst är det härligt att hitta en plats där man kan slappna av och koppla bort vardagen. Kanske inte så viktigt för mig just nu men när vi båda jobbade mer än fulltid och barnen var yngre var det en oas. Numera kan döttrarna åka dit på egen hand och nyttan blir dubbel. Kul att du var här med dina föräldrar.
Anette

Marina
2017-05-12 @ 10:40:48
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Huset ser helt fantastiskt mysigt ut!Jag förstår om ni trivs där. Och jag som har Rom kvar att besöka har alltså något underbart att se fram emot.

Svar: Har du inte varit där måste du absolut åka dit.
Anette

Veiken
2017-05-14 @ 10:22:00
URL: http://veiken.se

Ljuvligt att våga förverkliga sina drömmar! Italien är så vackert. Tyvärr är det ganska länge sedan jag var där!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0