Gå i fängelse, gå direkt i fängelse

Nästan som av en händelse ramlade jag i går in i Old Melbourne Gaol.
På området finns flera byggnader.
Domstol, häkte och fängelse.
 
 
Av fängelset finns numera bara cellblock 2 kvar.
Fängelsedelen började byggas år 1841 och de första fångarna inkvarterades 1845. Redan fem år senare var fängelset för litet. Upptäckten av guld i Australien gjorde att massor av människor anlände, inte sällan kriminella, invånrantalet steg kraftigt och till följd av detta fick fängelset byggas ut.
 
133 människor har blivit hängda här och åtskilliga andra straff har delats ut.
 
Mask som bars för att man inte skulle kunna kommunicera, fångar emellan.
 
 
Fängelset (inte häktet och domstolen) stängdes strax efter första världskriget men fick under andra världskriget öppna igen. Man hittade nämligen många fångar som var "frånvarande utan tillstånd".
Cellblock 2 har varit öppet för allmänheten sedan år 1972.
 
 
Den väldigt vackra Domstolsbyggnaden ansågs alldeles för kontroversiell då den byggdes (1913).
Den användes ända fram till 1994, då den stängdes.
 
Samma år stängdes även Police Watch House, häktet kan man väl kalla det.
Tro´t om ni vill men där hamnade jag.
För en kostnad på 25 AUD blev jag först häktad och sedan utan att ha blivit dömd, förd till fängelse.
 
 
Jag antogs vara en Naomi Roster och jag skulle hotfullt ha viftat med ett vapen utanför en lokal butik. Till mitt försvar sa jag att vapnet var en present till en god vän.
 
På bänkarna i häktet var det många som lyckats rista in namn eller meddelanden.
 
Jag blev raskt inlåst i en mörk cell, tillsammans med en stalker och en droglangare.
Nu var ju hela förloppet helt frivilligt, och jag släpptes snart ut, men spännande var det allt.
 
Jag ansågs inte galen, farlig för mig själv eller någon annan så jag slapp sitta här.
 
När jag kom tillbaka till området runt hotellet och precis svalt lunchen började diverse alarm tjuta.
Området (flera hotell och restauranger samt kontor och bostäder) skulle omgående evakueras.
 
 
Vi fick snabbt traska över till andra sidan Yarra.
Det visade sig senare att en brand i en närliggande bostad var orsaken, inte så farligt som det först verkade.
Branden kom tydligen snabbt under kontroll och efter en stund med allehanda uppståndelse fick vi gå tillbaka över floden.
 
Arresterad och evakuerad på en och samma dag.
En helt vanlig dag i Melbourne?
 
Emma, Sol som sol?
2017-03-01 @ 12:37:23
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Vilken dag!

Och det är tydligen många byggnader som uppförs och sedan slås igen där du är just nu. Sysselsättning?

Vackra hus och rolig grej! Ja, inte evakueringen utan häktandet tänkte jag på då.

Svar: Helt klart en annorlunda dag. Kommer inte att glömma den i första taget 😊
Anette

Lena i Wales
2017-03-01 @ 13:13:47
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Mycket intressant, men lite skrämmande.
Har besökt flera fängelsemuseum och får alltid en rysane känsla, fast på samma gång intressat historiskt.
Tur att du blev utsläppt!!!

Svar: Visst är det kusligt men fascinerande med fängelse och även gamla mentalsjukhus. Man kan nästan höra skrik från väggarna 😢
Det hade inte varit trevligt att bli inlåst där i mörkret.
Anette

Biggeros
2017-03-01 @ 16:42:27
URL: http://biggeros.blogg.se/

Wow, jag blir helt andfådd...
Vilken dag i Melbourne. Inte alls avundsjuk på dig att bli häktad och evakuerad inom kort tid=d Vilket fängelse med en spännande läsning. Kram

Svar: En dag att minnas.Det är ju häftigt med lite annorlunda upplevelser.
Anette

Ama de casa
2017-03-01 @ 17:42:54
URL: http://amacasa.wordpress.com

Verkligen ett fängslande inlägg! :-D

Skönt att det inte var värre än så med branden, men jag antar att det var nog så spännande innan ni fick veta anledningen....

Svar: Så bra att jag lyckades fånga ditt intresse. 😊Nu vill jag allt ha lite lugn och ro men vi får väl se vad som kan tänkas hända.
Anette

Mille
2017-03-01 @ 18:26:05

Blir så glad över dina reportage från värdens nästan alla hörn. Men passar dig nu har dom ju fotat dig.

Svar: Japp, nu är jag förevigad på södra halvklotet också ☺
Anette

Mille
2017-03-01 @ 18:30:03

....var inte färdig med inlägget. Måste vara helt underbart att få resa så mycket i världen och uppleva så mycket. Vi dina nära är så tacksamma att du vill dela med dig. Ha en fortsatt underbar resa och hälsa sonen.

Svar: Jo, du, här lever man en spännande tillvaro.Kul att ni intresserar er för mina eskapader.
Din son hälsar så gott 😊
Anette

Ditte
2017-03-02 @ 10:34:59
URL: http://dittemitti.se

Tack för denna upplevelse, verkligen annorlunda och lite läskig. Jätteroligt att få följa med till Melbourne och vidare i staden.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0