En liten italiensk bergsby

Olivetta ligger ca 300 m.ö.h precis intill den franska gränsen.
Byn har cirka 150 invånare men siffran stiger kraftigt under semestertider då vi som har sommarhus och faktiskt en del turister gärna spenderar några veckor här.
 
 
Den rofyllda atmosfären och närheten till rivieran gör byn populär.
Att komma upp till lugnet efter en dag vid havet eller efter att ha besökt någon av de städer som ligger längs kusten är helt underbart.
Vid floden hör du paddorna kväka till varandra, kanske skriar en av åsnorna eller så hör du en tupp gala.
Visst kan friden kort störas av en högljudd piaggio eller en passionerat ilsken italienare men det hör till.
 
 
I byn finns en mataffär, Amira Alimentari, som sedan 1947 drivs av Mario och hans familj.
Här får man provsmaka både det ena och det andra.
 
Här finns en restaurang, en bar, en post och en kyrka.
 
 
Högst upp, liksom i nästan alla byar här, hittar du kyrkogården.
 
I Olivetta känns ingenting konstlat eller tillrättalagt, det är en levande liten by.
 
Om man inte orkar åka ner till stranden men ändå vill bada går det utmärkt att svalka sig i floden.
 
Floden Bevera flyter genom dalgången och följer du stigen här kommer du att hitta härliga badhällar.
 
Byn är lite utspridd vilket gör att det finns mycket att utforska.
Kvarteren Torre, Ciantri och Bussaré är alltid spännande att strosa runt i.
 
Vi bor på berget (med en fantastisk utsikt över dalen) i den del som kallas Cabana.
 
 
Bakom vårt hus startar några vandringleder, man kan nämligen gå till grannbyarna om man så behagar.
 
 
Jag har massor av bilder som jag kan visa men är lite rädd att ni drunknar i Olivettabilder eller att jag tråkar ut er. Därför får det räcka för idag.
Nu ska jag ta bussen till Ventimiglia, hoppas turen går som planerat, det kan nämligen vara lite si och så med det.
 
 
 
 
 
 
Amanym
2017-06-21 @ 09:11:23
URL: http://amacasa.wordpress.com

Men OJ vilken fantastisk idyll! Jag kan känna lugnet bara genom bilderna. OCH stojet som säkerligen är där vissa dagar med då alla träffas och mår gott.

Ha en härlig dag i Ventimiglia! Och hoppas att bussen går som den ska...

Ama de casa
2017-06-21 @ 09:12:48
URL: http://amacasa.wordpress.com

Haha! Såg att nån tydligen hade hackat min kommentar, men du kanske gissade att det egentligen var jag som skrev... ;-)

Svar: Jo men visst. Jag har ju inte mängder av läsare så du var starkt misstänkt. 😂
Anette

Biggeros
2017-06-21 @ 11:01:15
URL: http://biggeros.blogg.se/

Du tråkar inte ut mig av dina bilder från Olivetta🤗🤗
Jag vill veta så mycket mer och se mer av natur och ditt boende. Det verkar vara en mysig liten by med många intryck av naturen. Spännande med lite äventyr som inte alltid blir som det ska. Det är det som är hela tjusningen. För inte har man bråttom.....

Svar: Vad kul att du uppskattar Olivettabilderna.Så sant som du säger,bråttom ska maninte ha, helst.
Tur för mig ändå att jag var i god tid när jag skulle åka hem, bussen gick nämligen före utsatt tid. Väldigt oitalienskt.
Anette

Ditte
2017-06-22 @ 23:53:11
URL: http://dittemitti.se

Jättetrevligt både att få veta mer om er fina by och se dina fina bilder. Det ser så mysigt ut. Jag har varit i trakterna och tänker på att livet är så enkelt och inte direkt tillrättalagt öfr att passa turister och dte tycker jag om.
I Ventimiglia har jag varit flera gåbger bl.a. på marknder när vi besökt Menton och andra städer nära gränsen. Då var dte tåg som gällde. Ser fram emot mer bilder och text från Olivetta.

Svar: Kul att du varit i området.Visst blir det helt säkert fler bilder härifrån.
Blir ju kvar här ett tag till.
Glad midsommar önskar jag dig, hoppas Du får det bra vid Vättern.
Anette

Ama de casa
2017-06-23 @ 09:16:23
URL: http://amacasa.wordpress.com

Ha nu en riktigt GLAD midsommar! För midsommaraftonen, den kan man ta med sig oavsett var man än befinner sig :-)
Kram

Svar: Tack det samma 🌞Kram
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0