Bussana Vecchia

Denna pyttelilla by från år 1050 liggerpå en bergskam mellan San Remo och Taggia.
 
 
 
 
År 1857 drabbades byn av en kraftig jordbävning och stora delar av byn skadades, bl.a den fina barockkyrkan.
Befolkningen flydde och grundlade en ny by på mer säker mark. En av de överlevande, Giovanni Torre del Merlo, uppfann senare glasstruten.
 
 
Högst upp i byn finns en liten charmig trädgård.
 
Den gamla byn intogs av konstnärer och de har delvis restaurerat byggnaderna.
Här finns numera små gallerier, här arrangeras konserter och det sker i en underbar miljö med vidunderlig utsikt.
 
En av konstnärernas ateljé..
 
 
Mina väninnor är nu tillbaka i Linköping men det dröjer bara en månad tills vi ses igen.
Det har varit så kul att ha dem här.
 
Nu ska jag spendera tid tillsammans med maken som återvänt ;)
 
Ama de casa
2017-07-03 @ 09:48:48
URL: http://amacasa.wordpress.com

Vilken vacker liten by! :-)

Och vilken tur att han glasstrutsuppfinnaren klarade sig! Hur hade väl världen sett ut utan glasstrutar... :-)

Svar: Haha, ja m an kan fundera på hur vi skulle klarat oss utan struten.
Anette

Emma, Sol som sol?
2017-07-03 @ 17:38:19
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Vilket vackert ställe! Gillade verkligen den där stentrappan som blev två.

Svar: Du är så uppmärksam, gilla på det 😀
Anette

Ditte
2017-07-03 @ 22:22:00
URL: http://dittemitti.se

Så vackert och så orört. Känner ett lugn när jag ser dina vackra bilder. Inte en massa folk överallt...
Här skullle jag kunna strosa länge.

Svar: Vacker miljö att strosa runt i och en hel att titta på trots byns litenhet.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0