Allt har en baksida

Det är lätt att tro att livet som expat bara består av lyx, flärd och resor.
Jag antar att jag bidrar till den bilden med min blogg och glada inlägg på facebook.
Somliga kan luras att tro att allt är fantastiskt och att det enbart är ett liv i sus och dus.
 
Naturligtvis har även den här tillvaron en baksida men jag har valt att fokusera på det roliga, det spännande och annorlunda jag får vara med om under min tid som expat.
Min avsikt har aldrig varit att göra någon avundsjuk.
 
En söndagspromenad gav tid till eftertanke.
 
Jag kan förstå om någon luras att tro att vi har obegränsad ekonomi och att vi alltid är glada.
Här är oftast lätt att leva, det mesta är mycket billigare än hemma och vi kan unna oss en hel del.
Ett val vi gör, är att resa och uppleva saker.
 
Saknaden efter familj och vänner är en av baksidorna. Här kommer och försvinner folk, man hinner lagom lära känna någon och så vips ska hon/han/de flytta vidare.
Naturligtvis är det fantastiskt att träffa nya människor men också sorgligt när de sedan försvinner ur ens liv.
 
Vissa dagar kan vara både ensamma och långsamma men jag tror att det behövs kontraster.
Under de långsamma, tråkiga dagarna kan man smälta alla intryck för det är också viktigt.
Man kan ju inte bara rusa runt, eller hur?
När man sedan reflekterat färdigt (för den här gången) är man redo att smida nya planer.
 
Just nu pågår ändring av tidigare planer, ibland förändras saker och ting.
En av våra besökare, svärmor, har blivit tvungen att ställa in sin resa och dessutom har vi fått avboka vår vita jul i svenska fjällen.
Lite trist förstås men det är bara att tänka nytt och planera om.
 
 
 
 
 
 
 
 
Eva
2016-09-18 @ 07:31:48

Jag tycker om dina glada och ofta intressanta inlägg. Fortsätt på samma sätt.

Svar: Tack, det var kul att höra ☺
Anette

FREEDOMtravel
2016-09-18 @ 08:33:23
URL: http://www.freedomtravel.se

Allting har ju plus och minus. Du beskriver bra vad som kan vara baksidorna med ett liv som expat. Att man ofta lyfter fram positiva och roliga saker i en blogg tycker jag faller sig ganska naturligt, även om det förstås finns plats för annat ibland också.

Svar: Tack. Jag tycker själv att det är roligare att läsa om positiva roliga saker.
Anette

ajlimullersandvik.blogg.se
2016-09-18 @ 11:55:28
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Vad bra det är att du aktivt lyfter de bra och goda sidorna av att bo där, de är inspirerande att läsa om :)

Svar: Tack , kul att du tycker så 😊
Anette

Mia igen
2016-09-18 @ 17:45:31

Kanske ska tillägga att jag är Linas o Niklas mamma 😀

Svar: Hej, jag råkade trycka bort din första kommentar. Visst såg jag att det var din dotter, och så kände jag igen namnet. Vilka fina bilder hon tar.Vi bor här i Bangkok sedan ett par år tillbaka. Lite skillnad mot Linköping som du förstår. Varmt, fuktigt och rätt hektiskt men en fantastisk möjlighet att få se Asien. Kul att du hörde av dig :)
Anette

Ghugge
2016-09-18 @ 20:18:20
URL: http://Ghugge.blogg.se

Fortsätt att resa och njuta av livet❣
Såklart finns det alltid en baksida av alla typer av livsstilar men man får fokusera på det som är positivt och det gör ju du så bra och inspirerande! Tack så mycket för det!
Kram och låt solen skina☀️

Svar: Tack, det behövde jag höra. :)
Anette

Ditte
2016-09-18 @ 22:50:48
URL: http://akker.blogg.se

Jag känner så väl igen mig i det du beskriver i livet som expat. DEt går upp och ner, precis som allt annat och tillvaron långt från de "sina" är också jobbig.
Att fokusera på det positiva tror jag är viktigt och livet som expat är inte alls en dans på rosor. Men man får perspektiv, erfarenheter och upplevelser som berikar. Jag njuter av att läsa din blogg och att följa med på era resor- Är man ändå i Asien så är några timmars resa för att besöka ett annat land, en annan miljö givetvis något man gärna gör.
Vi passade under åren i Peking på att så ofta vi kunde resa inom Kina och till angränsande länder. Ett medvetet val som vi än idag, sex år efter vår hemflytt, fortfarande gläds åt.

Svar: Ja, du vet ju precis hur expatlivet kan vara. Oftast är det fantastiskt och jag är glad att vi fått chansen att gör det här, det är inte alla förunnat.Tack, Ditte
Anette

Mille
2016-09-19 @ 09:12:22

Det är så bra och intressanta inlägg. Fortsätt så Anette. Och om det skulle finnas någon som inte gillar ditt liv du lever därborta är det inget att bry sig om. Vi är så många som uppskattar dig. Kramar från svärmor.

Svar: <3
Anette

Stina
2016-09-19 @ 11:02:11

Jag tycker alltid det är så roligt att läsa dina inlägg och se alla dina fina bilder även om jag kanske inte kommentera så ofta.
Tråkigt att ni var tvungna att ställa in er resa till fjällen, förstår om ni är besvikna.
Vi kommer nog att åka ner till Olivetta även om jag hellre hade åkt österut. Förra julen/nyåret var ju så härligt.
Saknar er

Svar: Tack , Stina. Vi är så glada att vi har många fina vänner, och att just ni är det. Det verkar som att vi får låna ett hus i Stockholm i jul vi har sannerligen underbara vänner. Kanske hinner ni komma på besök ytterligare nån gång innan vi flyttar hem, vore kul. Många kramar från R och mig till dig och M ❤
Anette

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm
2016-09-19 @ 20:15:59
URL: http://blogg.anniesfotografier.se

Trist med avbokade planer :/
Fina tankar kring vänner som kommer och går.

Svar: Tack :)
Anette

Marina
2016-09-20 @ 14:27:24
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Vadå, ligger inte du vid poolen och dricker champagne hela dagarna? Menar du att du kan fylla dem med annat också ;)

Svar: Hahaha, någon kommentar åt det hållet har jag ju hört.
Anette

Biggeros
2016-09-21 @ 17:26:08
URL: http://biggeros.blogg.se/

Jag vet precis vad du pratar om. Allt är inte bara glans!! Jag och min man har rest med familj i många år. Man förlorar både vänner och får nya. Valet man har gjort är gemensamt och detta livet ger så mycket. Mycket som man inte kan ta för givet och många saker som inte blir serverade. Hoppas att ni finner ut var ni ska fira er Jul. Kram på dig😙😚

Svar: Trots vissa nackdelar vill jag absolut inte ha det här ogjort. Det är en fantastisk möjlighet på många sätt. Julen verkar lösa sig på bästa sätt. Tack <3
Anette

Monica
2016-09-25 @ 21:13:07

Hej igen, började läsa din blogg i samband med att vår dotter skulle ut och resa i Asien för snart tre år sedan. Jag har skrivit lite här i kommmentarsfältet om det, jag känner dig inte men tycker det är så kul att läsa din blogg och se dina fina bilder. Och de som inte förstår att det såklart finns baksidor med allas liv... Ja de borde växa upp! Fortsätt bjuda oss på härliga bilder och berättelser.

Svar: Kul att du fortfarande hänger med.Trevligt att höra av dig :)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0