Lite uppmärksamhet kan väl aldrig skada

Liebster award är en typ av utmärkelse man som bloggare får av en annan bloggare.
Det är ett sätt att uppmuntra och lyfta fram mindre, inte så kända bloggar. Man får ett antal frågor att besvara för att läsare/följare ska få lite mer vetskap om människan bakom bloggen.
Därefter ska man själv nominera några bloggar som man tycker om.
 
Jag har nu fått en Liebster från min trogna bloggvän Ditte.
Ditte är en berest, allmänbildad kvinna med en fot i Stockholm och en i Torrevieja.
Det finns då inte många platser där denna intressanta kvinna INTE satt sin fot.
Tack Ditte, för nomineringen.
 
Här kommer hennes frågor och mina svar:
 
1. Vad handlar din blogg om i stora drag?
Mestadels min vardag (som knappt kan kallas vardag) i Bangkok men det blir också en hel del inlägg från    våra resor, främst här i Asien.
 
2. När började du blogga och varför?
Jag började blogga i samband med vår flytt hit till Bangkok, våren 2014.
Mina döttrar trodde inte sina öron när jag meddelade att jag tänkte börja blogga för att familj och vänner skulle kunna ta del av vårt "nya liv".
-Mamma, vet du ens vad en blogg är, frågade Evelina. 
Hon hjälpte sedan igång mig. Vi hade lite problem att hitta ett bra namn och det har sin egen historia.
Nu efteråt har jag förstått att när läsare ibland söker efter bloggen på nätet kan man få upp lite oanständiga sidor, det hade jag inte en tanke på då.
 
3. Vad har bloggandet gett dig i ditt personliga liv?
När jag kommer hem har mina vänner bra koll på vad vi gjort vilket är bra, det blir så mycket upprepande annars. Jag har fått kontakt med andra bloggare och det är väldigt givande. Dessutom måste jag ibland kolla upp fakta och vara källkritisk, vilket bidrar till min allmänbildning.
 
4. Har du träffat några av dina läsare, som du inte kände tidigare?
Ja, faktiskt. Inte så att jag stämt träff med någon men ett par kvinnor hittade innan de flyttade till Bangkok min blogg. Väl här har de gett sig till känna.
 
5. Har du något från ditt yrkesliv som du vill dela med dig av eller vars erfarenhet du kan använda dig av i bloggen?
Nej, inte direkt. Jag jobbar ju bara ett par månader om året och livet här är så olikt mitt liv hemma. Jag jobbar dessutom i en värld där sekretess är av största vikt.
 
6. Vart reser du gärna?
Jag reser så mycket jag kan och vill se så mycket som möjligt, men mitt favoritresemål är Italien.
Rom och Stockholm är två städer jag gärna reser till.
 
7. Vart skulle du vilja resa?
Oj, det finns så mycket kvar att se och göra men  Nya Zeeland och Nepal är högt uppe på önskelistan.
 
8. Finns det något du inte gillar med Bangkok?
Massor, Bangkok är en fantastikt charmig, bullrig stad, fylld av kontraster.
Sexhandeln är vidrig, uttnyttjande av barn mm. Det finns dagar då jag är så jäkla arg på människor (män, mestadels), omöjligt att förstå sig på alla hemskheter.
 
9. Vad fins det för sevärdheter i din närmiljö?
Det går inte att räkna upp, hela Bangkok är en enda stor sevärdhet. När vi får gäster brukar vi ta med dem på en organiserad cykeltur eller en matlagningskurs, det är oftast uppskattat.
 
10. Finns det någon person, död eller levande som du skulle vilja träffa och vad skulle ni tala om?
Jag skulle vilja träffa min farfars mor, Gerda som enligt utsago dog i spanska sjukan i USA 1919.
Hennes liv var ganska dramatiskt och det vore intessant att få höra om varför hon gjorde de val hon gjorde.
 
11. Vilken typ av mat äter du helst?
Italiensk mat är en favorit.
Jag är en potatisälskare och gillar dessa knölar i alla dess former, men bäst är nog en maträtt från barndomen, mammas och pappas kroppkakor.
 
 
Jag tycker att dessa frågor var bra och gör därför som Ditte, skickar dem vidare som de är.
På fråga 8 byter ni bara ut Bangkok mot den plats där ni bor.
 
De bloggar jag skickar en Liebster award till är:
 
Med fina bilder och en massa humor skriver hon om sitt liv i Spanien.
Att hon har en koppling till Karlskrona gör att vi har en del gemensamt.
 
Här kan ni läsa om hur det är att som svensk bo på thailändska landsbygden.
Vardagen i en liten liten by.
Jag har några väninnor här i Bangkok som har sommarhus i samma by som Annika.
 
Ytterligare en blogg om Spanien, ni är flitiga ;)
Underfundiga texter och bra reflektioner gör denna blogg till trevlig läsning.
 
Jag gillar att titta på hennes bilder som ofta är tagna i Linköpingstrakten.
Här tittar jag gärna när jag har hemlängtan.
 
Den här unga lärarinnan bloggar ganska olikt de övriga bloggarna jag läser.
Hon är både klok och rolig, älskar hennes tips.
 
Lycka till :)
 
 
 
 
 
 
Ika
2016-10-06 @ 17:35:26

Härligt inlägg lilla lady 😘

Svar: <3
Anette

Anderso
2016-10-06 @ 19:07:54

Keep on blogging, vi på Hasslö följer den med stort nöje

Svar: Jag hänger i. Kul att ni läser 😊
Anette

Ditte
2016-10-06 @ 23:16:02
URL: http://akker.blogg.se

Tusen tack för ett härligt inlägg!
Jätteroligt att läsa dina svar och jag är så glad för att du "nappade". Väldigt roligt att få veta mer om dig. Log lite när jag läste om namnet på din blogg. Jo, det kan nog i vissa fall misstolkas...
Någon av bloggarna du nominerat läser jag redan och jag skall givetvis titta in hos de andra.
Tänk så mycket vi kan lära oss här i Blogglandia.
Och du, jag saknar Asien...Mycket! Är klart präglad av mina år där.

Svar: Kul sätt att uppmuntra varandra på.Tack för nomineringen 😊
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0