Veckan som gick

En vecka går så fort, speciellt när mycket ska hinnas med.
 
Som turist vill man oftast äta lokal mat.
 
Det har Charlotta gjort. Här vårrullar, Phad Thai, Larb och Sticky Rice.
Charlotta är en finsmakare men det innebär inte att hon är rädd för att testa olika typer av mat. Hon gillar thaimat.
 
Att shoppa och besöka marknader och shoppingmall får väl ses som ett måste vid ett Bangkokbesök.
Vi har varit på Asiatique, Jatujak (fast inte helgmarknaden), Emporium, Emquartier, Terminal 21, Siam Paragon, Jim Thompson och ett ställe som jag inte varit på förut, Gem Production.
 
Charlotta botaniserar bland bling-bling på Terminal 21.
 
Naturligtvis gjorde vi också Bangkok by bike.
 
Där ingick en kort visit på en lokal matmarknad.
 
Hyfsat god, billig, äkta thailunch.
 
Fick också lära mig något nytt.
De där, som jag trott färgade äggen, är ägg som konserverats.
Numera använder man moderna, fråga mig inte vilka, vätskor för detta men förr...... ja då la man äggen i hästurin och det gjorde att de konserverades. Även innan vi hörde det där om urinen hade vi alla bestämt oss för att inte smaka, det såg nämligen väldigt oaptitligt ut.
Vi var glada att Arne, guide och cykelägare, väntade med lektionen tills vi ätit upp lunchen.
 
Vi har ätit middagar och luncher på tjusiga och mindre tjusiga platser.
Här åt vi sista kvällen, på the Gardens of Dinsor Palace, numera restaurang med fin trädgård, ligger mellan soi 59 och 61.
Ett vackert hus som byggdes år 1930, i fina material, åt kung Rama V:s ena dotter.
I trädgården som tillhör restaurangen finns vita påfåglar, duvor, kaniner och svanar.
 
Vy över staden, sett från Octave Rooftop Lounge and bar, våning 49, på taket till Hotel Marriott vid soi 55.
Jag gillar de här helt öppna takbarerna där man kan blicka ut åt alla håll.
 
Hmmm, finns det något bubbel här?
 
Charlotta har nu återvänt hem och jag hoppas att resan gick bra.
 
Värdinnan, dvs jag, är faktiskt lite trött och har (efter programgruppsmöte) ägnat dagen åt fika och bio.
Har nu en vecka på mig att vila mig inför nästa besök från Sverige.
Kul med gäster :)
 
Nu ska jag försöka titta på andra avsnittet av "Så mycket bättre", innan det är läggdags.
Ha en bra torsdagkväll.
FREEDOMtravel
2016-11-03 @ 17:04:33
URL: http://www.freedomtravel.se

Maten på översta bilden ser supergod ut (älskar asiatiskt). Men ägget? Njä...

Svar: Thailändsk mat är oftast mycket god.Tydligen äter de själva dessa ägg ganska ofta, man ser dem lite överallt, jag skulle aldrig kunna stoppa den där geggan i munnen.
Anette

Ditte
2016-11-03 @ 19:27:57
URL: http://akker.blogg.se

Vilken underbar och fartfylld vecka ni haft! Här hade jag gärna varit med på allt. Några shopppingcentra har jag besökt. likspm Jim Thompson och skybaren på Marriott, men en cykeltur i bangkok skulle varit så roligt. Och allt det andra också.
Kan förstå att du nu behöver vila in formen inför nästa besök.
Vad gäller dessa ägg påminner de om de tusenåriga kinesiska äggen som luktar ammoniak bl.a.
Underbara bilder som lockar mig.

Svar: Jag gillar när det är full fart, men behöver lite vila emellanåt.De här äggen kunde visst ätas upp till ett år efter "behandlingen", men de såg ruttna ut, luktade inte så illa som de såg ut. Cykelturen är riktigt häftig, har gjort den många gånger nu, tar alltid med gäster på det.
Anette

Ghugge
2016-11-03 @ 22:15:15
URL: http://Ghugge.blogg.se

Vilka kulinariska äventyr du är ute på.
Ser både gott och mindre gott ut, he,he!
Kram🙏

Svar: Det blev en salig blandning av godsaker ;)
Anette

Marina
2016-11-04 @ 02:48:25
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Thailändsk mat är fantastiskt god, kan bara hålla med. Här har vi ju den fantastiska möjligheten att bara välja och vraka bland "all världens mat", och all mat är "på riktigt" och inte tillrättalagd som den kan vara om man köper den i Sverige.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0