Black and white.

White Temple (Wat Rong Khun) söder om Chiang Rai är en av sevärdheterna man kan besöka när man är i norra Thailand.
 
Bländande vitt och vackert.
Konstnärens tanke med detta tempel var att skapa en himmelsk plats på jorden.
Jag tycker det ser ut som en gigantisk skånsk spettekaka.
 
Magnus, Karin och Richard och jag passade på att kolla in templet i helgen när vi var på weekendresa i Chiang Rai. Här är vi på väg in, på vägen passerar man........
 
.....femhundra döda själars uppsträckta händer samt  en och en annan skalle.
Dödskallarna, spritflaskorna och cigarettpaketen (ej på bild) är menade att påminna om oss hur vi inte bör leva våra liv om det ska gå bra för oss.
 
Konstnären Chalermehai Kositpipat köpte templet, som var i stort behov av renovering, 1996 och startade sitt arbete som förväntas bli klart år 2070. 
Han lär ha bekostat bygget med egna pengar, fram till idag ca 40 000 000 THB (drygt 9 000 000 SEK). 
Det är en gåva från konstnären till Buddha som ska ge konstnären evigt liv.
Ett tempel menat för meditation och utbildning i Buddhas lära.
Helt klart ett annorlunda tempel.
 
En annan sevärdhet är det vita templets motsats, Black House (Ban Dam), som ligger strax norr om staden.
 
 
 
Husen är fyllda med skallar, hudar och horn från döda djur.
Inget för djurvänner.
 
Både besynnerligt och vackert.
 
Jättestora snäckskal.
 
En bisarr installation.
Kan ni se grodan i björnens gap?
 
En stor uppstoppad blåsfisk.
 
Upphovsmannen/konstnären till denna plats heter Thawan Duchanee och han har lyckats skapa en väldigt udda och spännande "sevärdhet".
 
Jag lämnade bägge dessa platser med en märklig känsla, behövde sannerligen fundera på vad jag egentligen sett.
Det kan vara lite knepigt med konst.
 
Nästa inlägg blir från vår dag uppe i spetsen på den Gyllene Triangeln.
Även det blev en dag som rörde om våra känslor.
 
 
 
 
Mille
2015-10-07 @ 08:54:11

Så roligt att få vara "med" på Era resor. Mycket vackert och annorlunda ni får vara med på. Ser fram emot nästa inlägg.

Svar: Kul att kunna dela med sig av våra upplevelser. Det gäller ju att passa på att se så mycket som möjligt under den tid vi är här.
Anette

Marina
2015-10-07 @ 10:00:13
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Wow, vilka ställen!

Svar: Ja, de är verkligen "extra allt".
Anette

linah
2015-10-07 @ 17:49:56
URL: http://nouw.com/linaheve

såå fint!! <3

Svar: Fint och annorlunda.
Anette

Cassandra Haraldsson
2015-10-07 @ 21:56:09
URL: http://sensor.blogg.se/

Verkar som att du upplevt mycket!

Svar: Ja, det var en intressant resa. :)
Anette

Emma Engström
2015-10-09 @ 21:34:40
URL: http://emmaengstrom.vione.se

Så otroligt fint! :D

Svar: Fint fast konstigt och på helt olika sätt.
Anette

GirlTyping
2015-10-10 @ 09:03:00
URL: http://girltyping.blogg.se

Wow, vad fint och coolt allt vart!

Svar: Jo, coolt var det allt och fint på sitt vis.
Anette

Rad Girl
2015-10-10 @ 09:10:14
URL: http://radgirl.blogg.se

Super fina skulpturer!! Jag måste bara åka dit nu!!

Svar: Vad man än tycker om uppstoppade djur så var Black House extraordinärt. Besök gärna bägge.
Anette

Inger
2015-10-10 @ 09:30:09
URL: http://lillamystradgardsblogg.blogg.se

Men herre Gud, vad är detta? Skönheten och odjuret? Jag mådde dåligt bara jag såg alla uppstoppade djur på bild. Säkert någon tanke bakom, men vilken? Evigt liv? Jag tor att vi lever olika liv, reinkarnation, men jag undrar vad han förväntar sig? Huga, dessa stackars djursjälar... Ändå vill jag se mer av er resa, tack för fantastiska bilder.
Var på Hawaii för några år sedan. Också en vacker plats. Inger

Svar: Ortsborna lär kalla platserna himmelriket och helvetet.Någon sa att djuren inte dödats av människor utan dött en naturlig död, men jag undrar jag.
Hawaii låter helt fantastiskt, kanske kommer jag dit en dag.
Anette

inger
2015-10-10 @ 14:49:51
URL: http://lillamystradgardsblogg.blog.se

Ja, man får hoppas de dött en vanlig död, men man vet ju att det jagas mycket. Ja du, Hawaii är fantastiskt, har min äldsta dotter där sedan 13 år tillbaka. Kauai. Himmel och helvetet. Bra namn.
Kram Inger

Svar: Vad både härligt och tråkigt att dottern bor så långt bort.Tråkigt att inte kunna ses så ofta, desto roligare när man ses. Hoppas du snart kan åka dit igen.
Anette

Ditte
2015-10-10 @ 16:07:42
URL: http://akker.blogg.se

Tusen tack för resan och återblicken. Har varit i Chang Rai en gång och det var för länge sedan, på 80- talet och nu är jag så glad över att jag fick komma tillbaka. En del känner jag igen och minns.
UHärliga bilder från ett så fint område.
Vi trekkade här i fyra dagar och det var en upplevelse i sig.

Svar: Det hade varit kul med trekking. Tyvärr var vår tid begränsad, de övriga tre i gänget jobbar och kunde inte vara lediga längre än ett par dagar. Det får bli en annan gång.
Anette

inger
2015-10-11 @ 08:26:33
URL: http://lillamystradgardsblogg.blogg.se

Ja livet är "salt eller socker". Hon är hemma ganska ofta. Har ju alla sina nära och kära här. Hon lever som konstnär där. Hänger på många gallerier. Så jag följer henne ändå, men........
Kram och gärna mer bilder. Inger

Svar: Konstnär på Hawaii låter som en trevlig tillvaro.Själv har jag inga sådana talanger, tyvärr.
Thailandsbilder blir det rätt ofta här på bloggen.
Om en vecka flyger vi nordost, utanför Thailands gränser, hoppas kunna visa lite bilder därifrån. :)
Anette

inger
2015-10-12 @ 17:07:13
URL: http://lillamystradgardsblogg.blogg.se

Alla har vi våra passioner och Paradis. Lycka till med er resa och, ja tack, gärna mer bilder. Hört mycket Thailand, aldrig varit där. Men man vet ju inte... Inger




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0