Loy Krathong

Vi missade denna fina ceremoni förra året så i år ville vi förstås vara med.
Loy Krathong infaller varje år vid tidpunkten för årets tolfte fullmåne, vilket oftast är i november, i slutet av regnperioden.
 
 
Man släpper då ut "Krathonger" (små lotusformade flottar) med ljus, rökelsestickor och blommor i vattendragen.
 
Så här kan "krathongerna" se ut. De går att köpa färdiga lite överallt. 
 
 
Syftet med högtiden är främst att efter risskörden tacka Vattengudinnan för att hon under året försett landet med vatten, men också för att be om förlåtelse för all nedsmutsning av jordens vatten.
Många tror att om man lägger lite hår eller en bit av sin nagel i Krathongen, kommer ditt agg och dina negativa känslor att segla i väg med flotten, om du lyckats brinner ljuset på din flotte tills den försvunnit ur sikte.
Helst ska man släppa sin Krathong på floden eller en klong, men numera görs det även på dammar och sjöar.
 
Vi gick ner till Benjakiti Park tillsammans med Tony, Anna och Karin, där var det liv och rörelse.
 
 
Det fanns olika typer av Krathonger.
 
Min Krathong.
 
 
Här seglar våra aggresioner och negativa tankar iväg, i samlad trupp.
 
En trevlig och fin kväll som avslutades med middag på P-Kitchen.
 
Nu är det dags att krypa ner i sängen.
Happy Loy Krathong och godnatt.
 
 
 
Petra
2015-11-25 @ 16:18:09
URL: http://knokk.se

Så häftigt!! :)

Svar: Vackert och trevligt. :)
Anette

Ditte
2015-11-25 @ 22:43:58
URL: http://akker.blogg.se

Tack för att jag fick uppleva denna thailändska högtid igen. Jag har varit i Thailand några gånger under Loy Krathong och det har varit minnesvärt. Verkligen!
Dina bilder är så vackra så jag tittar, minnns och njuter.

Svar: Ja, det var lite speciellt. Stämningsfullt med alla ljus på den lilla sjön.
Anette

Marina
2015-11-26 @ 03:15:30
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Det är väl en helt underbar idé, det där att skicka iväg alla negativa tankar och aggressioner - det är något väldigt många skulle behöva göra världen över!!

Svar: Jo, det vore kanske inte så dumt, men tänk så förorenade våra vattendrag skulle bli.;)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0