Besök i slummen

På gårdagens SWEA-aktivitet hann vi med flera olika besök i Bangkoks slumområde, Klong Toey.
 
På väg mot Klong Toey.
Sofia, Birgitta och jag hade svårt att få tag på en taxi, det fick bli en färd med tuctuc.
 
Första stoppet gjorde vi hos Annika och Hang On Hangers.
Jag har skrivit om Annika och hennes verksamhet tidigare.
HÄR kommer ni vidare till hennes hemsida, väl värt ett besök.
 
Vi var femton svenskor som shoppade loss rätt bra.
Galgar och armband inhandlades förstås.
 
Praktikant från Svergie (glömt hennes namn), Ee och Moew jobbar på.
 
Moew följde med oss på en liten promenad i området. Vi fick titta in på en närliggande förskola.
Jag tror de sa att här går allt som allt ca 70 barn i åldrarna 2-6 år, sedan börjar de riktiga skolan.
Barnen på denna förskola bor inte med sina föräldrar utan oftast hos mor- eller farföräldrar.
 
Vi kom mitt i lunchen.
 
Därefter fick vi följa med Annika till en känd thailändsk konstnär.
Efter att ha mist sin högerhand i kravaller för ett antal år sedan har han lärt sig att måla med vänsterhanden.
Konstnären Chinchai.
Jag gillade hans elefanttavlor bäst, men det fanns många fina konstverk.
Ska vid tillfälle besöka hans utställning nere på stan.
 
 
 
Slutligen hamnade vi på Mammas Kök.
Här står Mia, till vänster i bild, och tar emot oss.
Hennes berättelse om hur hon hamnat i Klong Toey är minst sagt intressant.
Hon adopterades av sina svenska föräldrar på 70-talet och lyckades för några år sedan finna sina rötter i Thailand. 
 
Hon hittade sin biologiska familj i Bangkok och har anställt sin systerdotter i sin cateringfirma.
Tanken är att, när Mia återvänder till Sverige, ska tjejerna som jobbar i köket överta verksamheten.
Jag hoppas att allt går enligt planerna. 
 
Idag väntar IDC (fängelset) och i morgon bär det av till Black Mountain.
I helgen ska det tränas swingar.
 
Ditte
2015-11-13 @ 11:27:38
URL: http://akker.blogg.se

Så fint att få föjlja med dig och de andra "SWEORNA" och detta till ett område i Bangkok där jag inte varit.
Kontrasterna är stora och människors villkor så olika...
Önskar Mia lycka til och hoppas att allt går vägen. Och hoppet kan göra mycket för många.

Svar: Bra att det finns så engagerade människor.
Anette

Mille
2015-11-13 @ 14:54:41

Tänk Anette att du varit ute o köpt "klappar" alla redan. De gör så fina galgar, har några stycken. Armbanden ser jag fram emot att få se.

Svar: :)
Anette

Syster Yster
2015-11-15 @ 18:41:38

Å underbara galgar

Svar: Visst är de fina? Följde du länken och läste om Hang On?
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0