Don't drink and drive

Thailand anses vara ett av de trafikfarligaste länderna i världen.
 
 
Det är många svenskar som råkar ut för trafikolyckor i landet, dels pga ovanan vid vänstertrafik men även för att inställningen till bilkörning och främst motorcykelkörning ändras när vi lämnar Sverige. I Thailand kör vi svenskar motorcykel utan hjälm och inte sällan påverkade av alkohol.
 
Även Thailand har "hjälmlag" och naturligtvis en högsta tillåten promillehalt alkohol vid bil- och motorcykelkörning.
Jag är lite osäker på vilken gräns det är, har läst att det är 0,5 promille men hört att det sänkts till 0,2.
Vad det gäller hjälmlagen verkar den lite vag. Den gäller inte överallt och bara föraren.
 
Det har varit en del incidenter senaste tiden som gör att jag inte jättegärna åker tax, i alla fall inte ensam.
Tyvärr kan man se taxichaufförer (både för bil och MC) sitta och dricka både öl och whiskey mellan körningarna.
Flera turister har blivit rånade eller lurade.
Jag har i sanningens namn inte åkt med någon onykter chaufför eller blivit utsatt för hot eller rån, men är glad att vi har Khun Korn, vår driver.
 
Korns lilla Buddha är alltid med i bilen.
Korn kör bra, är trevlig, omtänksam, talar bra engelska, alltid villig att köra och är absolutist. Har aldrig känt mig orolig när han sitter bakom ratten, trots att trafiken runt omkring ibland varit kaotisk
 
Motorcykeltaxi har jag inte åkt ännu, har heller inga planer på att göra det.
Om jag mot förmodan skulle göra det får jag försöka hitta en förare som den här, en som erbjuder kunden hjälm.
 
Det är tur att jag slipper köra bil själv, jag gillar att köra bil men här skulle jag aldrig ge mig på det.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0