Silvergatan

I går vandrade vi runt bland silversmycken och bestick (silver och rostfritt stål).
Det finns en liten bakgata i närheten av Orientel Avenue, nära det anrika hotellet Mandarin Orientel, där det finns flera butiker som säljer bestick.
 
 
 
Lite av utbudet, från en butik där fotografering var tillåten.
 
En av butikerna har haft celebert besök.
 
Först lite fönstershopping.
 
 
Den här butiken var lite extra, ser nästan ut som ett tempel. De säljer speciellt fina bestick av bästa kvalité (Rangthong Design)
Här fick man inte fotografera.
 
När vi var klara med shoppingen vandrade vi runt i de vackra kvarteren.
 
Assumption Cathedral
 
En fin katolsk katedral med marmor från Italien och glas från Frankrike.
 
Bedagade men så tjusiga byggnader.
 
Det danskägda East Asiatic Company hade sitt säte här. 
 
Eftersom de långväga sjöfararna behövde husrum byggdes (i mitten på 1800-talet) ett "hotell", Orientel Hotel, som med tiden kom att bli ett av Bangkoks mest kända lyxhotell.
 
 
Foajen på Mandarin Orientel Hotel.
Titta vilket vackert tea- and coffeeroom.
Vi var inte riktigt rätt klädda för en lunch på detta tjusiga hotell och därför blev det bara en kort visit innan vi  gick vidare till ett mysigt, för dagen mer passande ställe, Mango Tree.
 
En härlig dag i, för mig, nya kvarter.
 
 
 
 
 
Ditte
2016-03-31 @ 11:43:54
URL: http://akker.blogg.se

Tack för denna trevliga tur men vackra bilder.
Dessa kvarter har jag helt missat men däremot har jag både ätt hummer på Mandarin Oriental och vid ett annat tillfälle druckit afternoon tea. Ett otroligt vackert hotell.
Men vi var medvetna om klädkoden så det blev luftkonditionerad transport både dit och hem.
(Hummern var lite för stor och en aning "träig", men miljön vägde upp detta. )

Svar: Till hösten tänkte jag ta med maken dit, på champangebrunch. Undviker nog hummern då. :)
Anette

Biggeros
2016-03-31 @ 12:42:47
URL: http://biggeros.blogg.se/

Så fin entré på hotellet. Te rummet ser inspirerande ut. Det finns en hel del bestick att välja mellan. Blev det något denna gång?? Ha en fortsatt dag. Kram

Svar: Hotellet är väldigt fint.Köpte inget nu, tänkte göra en rejäl shoppingtur på silvergatan i höst.
Just nu har jag lite annat jag vill lägga pengarna på. Ska ut och resa lite innan jag åker hem till Sverige för att jobba ett par månader. Man måste ju få in lite pengar också, inte bara spendera ;)
Anette

Marina
2016-04-01 @ 20:34:41
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Härliga bilder!

Maria
2016-04-02 @ 10:47:47
URL: http://flardochkoloni.blogspot.se

Rangthong är en av mina favoritbutiker deras bestick finns sedan 1984 med i den permanenta utställningen på Museum of Modern Art in New York. Har haft deras bestick i många år nu, superkvalitet.

Svar: Kul att du känner till dem. Besticken är så fina.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0