Valdag

Idag har thailändarna äntligen fått gå till valurnorna. Sist det hände var 2014, samma år som vi flyttade dit. 
Det valet ogiltigförklarades och i stället tog militären makten. Vid valet 2011 deltog 75 % av den röstberättigade befolkningen. Idag tror man att siffran kommer att bli högre, det här har thailändarna väntat länge på.
Drygt 51 miljoner thailändare är röstberättigade.
 
Vallokalerna stängde kl 17, thailändsk tid och det ser ut som att general Prayut blir kvar vid makten, inte helt oväntat.
 
(null)
 
Själv har jag under dagen försökt få lite ordning i vår ack så vildvuxna trädgård.
 
Träd och buskar behöver ansas rejält. Fem år utan tuktning sätter sina spår.
Maken och jag röjde en hel del förra helgen och idag har jag fortsatt. Det är skönt att jobba med kroppen men i morgon måste knoppen ta nya tag. 
Har ni haft en skön helg?
Emma, Sol som sol?
2019-03-24 @ 21:00:06
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Har inte fått något vettigt gjort egentligen. Men ibland är det vettigt det med.

Svar: Det låter skönt. Jag kan för tillfället inte kommentera hos dig. Maken har lyckats få med sig laddaren till min dator till Thailand och av någon anledning kan jag inte kommentera från min iPhone eller Ipad, har varit så under en lång tid. Jag läser och hänger med 😊
Anette

Ama de casa
2019-03-25 @ 11:54:08
URL: http://amacasa.wordpress.com

Oj vad jag INTE saknar min trädgård... Var jättekul att påta under många år, men var sak har sin tid :-)

Min helg har varit jättebra! Fast igår vilade jag mig mest i form :-)

Svar: Jag tycker att det är kul med trädgård igen efter fem år i storstad och lägenhet.Förstår att du behöver ta det lugnt, du är snart ditt forna jag igen ska du se.
Anette

Ditte
2019-03-25 @ 17:43:04

Har följt lite av valet via radion och tv. Och någon större förändring lär det inte bli. Militären lär inte lämna. Men hoppas på att folk i allmänhet kan få det lite bättre.
Ja,en trädgård tar ju tid att få ordning på men nu är ni igång. Bra så! Och friskvård är det ju.
Jag har haft en väldigt bra helg i Torrevieja och som jag tar med mig in i denna nya vecka. Fest, överraskad, vänner och god mat och dryck.

Svar: De har ju ändrat spelreglerna så att det är näst intill omöjligt för något annat parti att få makt.Vi får väl se vad som händer framöver.
Vilken fin överraskning dina vänner fixat för dig.
Anette

Emma, Sol som sol?
2019-03-25 @ 19:49:56
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Det är helmysko, jag kan inte heller kommentera/svara på era kommentarer hos mig annat än fr datorn. Måste kolla upp det närmare, helirriterande! Desdutom får jag alltid numer skriva alla uppgifter varje gång jag kommenterar hos alla, tar sådan tid!

Jag undrar vem som gjort något ... Känner mig oskyldig men man vet ju aldrig vad man råkat bocka i eller ur.

Veiken
2019-03-29 @ 08:39:42
URL: http://veiken.se

Vi var ju där under valet, men ingen brydde sig, mer än att man inte serverade alkohol. Det var en massa bilar som körde fram och tillbaka med något budskap. Jag frågade en thai om hen skulle rösta, men det var tveksamt!
Vår trädgård är helt övervuxen med mossa efter bara 5 månader. Dags att röja, men jag fryser så. 5555

Svar: Jag tror att intresset för valet inte var särskilt starkt utanför Bangkok, valdeltagandet kom ju inte alls upp i förväntade siffror. Många tyckte nog att det var meningslöst att rösta efter juntas förändringar i grundlagen :(
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0