Tröttande träning?

Fler och fler forskningsrapporter gällande träning och motion har på senare tid publicerats.
Man talar om hur viktigt det är att röra på sig, inte bara för att kroppen ska må bra utan också för att hålla hjärnan i trim
Träning verkar göra så att hippocampus (där bl.a närminnet sitter) inte krymper lika snabbt som när vi låter bli att motionera.
 
Att promenera är bra, men att ibland ta i lite extra är ännu bättre.
När vädret och luften tillåter, går jag gärna några varv runt den lilla sjön i Benjakiti Park.
 
Att spela golf då? Tja, det bättrar väl inte direkt på konditionen. Särskilt inte här i värmen då man alltsom oftast måste åka bil för att orka. Trevligt är det i alla fall och i vissa fall väldigt tålamodsprövande.
Det skadar väl inte att träna på lite av varje.
 
(null)
På promenaderna och i golfsammanhang har jag gärna sällskap, om än mycket olika, från dag till dag.
 
Den senaste tiden har jag faktiskt också varit en flitig gäst på gymmet. Eftersom det känns övermäktigt att springa i värmen är det bra att ha tillgång till löpband inomhus, med aircondition.
Jag är sannerligen bortskämd här på Domus. Två mindre gym och två poolområden finns och sällan är dessa ställen trånga. Springa, styrketräna och simma kan jag göra när helst jag behagar.
 
Ibland orkar jag varken det ena eller det andra. Vill typ bara ligga i solstolen och lyssna på en bok.
Detta trots att jag vet att träningen piggar upp, eller gör den?
 
Inte för alla, tydligen. Den här mannen blev så trött att han var tvungen att ta en powernap, på studs.
 
Jag funderade på om han möjligen följt instruktionerna på skylten bredvid honom. 
Åkarbrasor, 10-15 st, det kan väl aldrig vara nyttigt i värmen?
 
Emma, Sol som sol?
2018-11-20 @ 16:14:11
URL: http://https://solsomsol.blogspot.com

Äsch, det låter så himla jobbigt att motionera och träna. Jag är hopplöst dålig på det. Nu har det blivit mycket bil till skolan också för förkylningar och ösregn. Tänker hela tiden att nu ska jag minsann men så ... nä.

Vilken sagolikt vacker promenadväg du har där! Läckert med den stora - gigantiska! - solfjädern i bakgrunden på gruppfotot!

Svar: Visst är de häftiga "solfjäderspalmerna".Att träna måste vara kul om man ska hålla i. Visst känns det ofta som att när man väl kommit igång blir sjuk och sen får man början om från början igen, det gäller väl bara att inte ge upp.
Anette

Ditte
2018-11-20 @ 19:37:36

Visst tror jag på att lagom är bäst. Även vad gäller träning. Och har man trevligt under tiden så blir det än bättre-
Fint att du hemma på Domus har tillgång till både gym och bassäng och nära till Benjakit Park. Bara fördelar.

Svar: Att ha trevligt vid träning är nog ett måste för att hålla i. Är det trist tröttnar man fort.
Anette

Ama de casa
2018-11-21 @ 09:38:25
URL: http://amacasa.wordpress.com

Jag har också tränat på gym! Jajjemensan. Fast inte på det här millenniet... ;-)
Jag håller mig till mina promenader, men försöker åtminstone promenera varje dag. Häromdan tvärvägrade jag dock, det regnade så hela halva stan blev översvämmad...

Himla fina promenadstråk du har - ser verkligen härligt ut :-)

Svar: Promenader är gott nog, det viktigaste är att röra på sig. Dina promenader längs stränderna med frisk luft är jag avundsjuk på.
Anette

Biggeros
2018-11-21 @ 14:52:01
URL: http://biggeros.blogg.se/

Lagom är bäst. Jag tror inte på för mycket ansträngning av kropp och knopp. Promenera är både givande för sinnet och bra för konduktören. Golf är även precis lagom om inte annars måste man vara fokuserad och pricksäker. Jag måste sätta igång att träna nacke/ mage och rygg. För nu har jag legat på latsidan. Du verkar iaf trivas med livet🤗🤗

Svar: Man får göra det man kan, tycker är kul och mår bra av.Huvudsaken är att man rör på sig och inte bara sitter stilla.
Anette

Veiken
2018-11-23 @ 03:02:07
URL: http://veiken.se

Här passar väl det svenska ordet Lagom. Visst måste vi röra på oss och inte bli soffliggare. Jag har några vänner som har tränat i hela sitt liv. Båda är utslitna och har bytt olika kroppsdelar!
Det har varit handboll, vattengympaledare och friskis och svettis på båda!
LAGOM som sagt är det bästa!

FREEDOMtravel
2018-11-23 @ 07:07:22
URL: http://www.freedomtravel.se

Ja, visst är det så! Jag jobbar med forskning kring mat och fys, och inget är väl så tydligt som att fysisk aktivitet både stärker kroppen och skyddar mot massor av olika sjukdomar. Tänk om fysisk aktivitet hade funnits i pillerform ... mirakelmedicin! Sedan är det klart att man får anpassa motionen till sina förutsättningar (träningen bör dock vara ansträngande, på ens egen nivå), och i alltför stark hetta får man ju vara lite försiktig! Med detta sagt, så kan jag ju oxå säga att jag inte alltid är så bra på detta själv ... Vi promenerar i alla fall tillsammans till mitt jobb. Det är kanske inte fullt så ansträngande, men bättre än inget! :) All rörelse är ju bra, även det lilla :) (Dessutom finns det en specifik vinst i att bryta stillasittande. Dvs om man sitter/ligger länge på en solstol kan man göra små avbrott och resa sig, och sedan lägga sig igen ;))

Svar: Man har ju försökt att dela ut motion på recept men jag vet inte om det blivit någon större framgång. Själv har jag svårt att sitta stilla för länge, är lite rastlös och det kanske inte är helt fel.Ditt jobb låter väldigt intressant. 😊
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0