Kungliga kvarter.

Rattanakosin Island, området kallas även "den gamla staden", är alltid kul att besöka.
I helgen hade vi ärende dit, det blir inte ofta annars numera. Den första tiden var vi här emellanåt. Vi tog med våra besökare på turer på floden och besökte diverse palats och tempel.
 
Runt Grand Palace, Wat Phra Kaeo och Wat Pho är det alltid gott om turister, man får passa sig för alla lurendrejare.
Många blir lurade av tuk-tukchaufförer eller falska guider. En vanlig lögn är att den sevärdhet du vill besöka är stängd men om du följer med lögnaren ska du få en upplevelse du inte kan vara utan.
Hörde av något att en falsk guide vid något tillfälle till och med sagt att Chinatown var stängt.
Låt dig inte luras, det kan bli både trist och dyrt.
 
Det var längsedan vi var på något tempelområde, vi tröttnade på glittrande pagoder, men i går tittade vi in på Grand Palace en stund. Det är ett häftigt ställe.
Glittrande tempel och mosaikklädda pagoder.
 
 
 
De här figurerna ur Ramakien, en uråldrig saga/legend, är vanliga på tempelområden.
 
Kvarteren runt omkring är också värda att besöka.
I närheten ligger Sanam Luang ( där det gigantiska krematoriet byggdes, HÄR kan du läsa om vår visit där). Ett par universitet, museer och försvarshögkvarteret finns också inom gångavstånd. 
Inte allt för långt härifrån hittar du Wat Sakhet på det gyllene berget och Wat Suthan med jättegungan. 
Med andra ord, det finns massor att se.
 
En thailändsk kollega till maken hade tipsat om den här optikern. Fina märkesbågar, bra glas och humana priser resulterade i ett par solglasögon och ett par vanliga extra ögon, till mig. 😊
 
 De små haken vid floden är mysiga, thaistyle.
 
Nu när vi bott här så länge tar man det lite lugnare, ser andra saker och får på så sätt se ett annat Bangkok, inte alls fel. Livet ser väldigt annorlunda ut när man flyttar sig från området runt Sukhumvit.
 
(null)
Mycket kan man lära sig via internet men jag rekommenderar er att införskaffa lite litteratur, om ni vill veta mer. Mitt senaste inköp, 22 walks in Bangkok är en pärla. Finns att köpa på Asia Books, i alla fall i de större butikerna.
 
Efter att ha shoppat, turistat och traskat runt åkte vi ner mot Chinatown och åt lunch.
Vyn över Chao Phraya var fin och sikten nästan klar.
 
 
(null)
Det var en fantastisk helg. Mestadels bara maken och jag i sällskap av varandra.
Fredagkväll på Nadimos, en libanesisk restaurang på soi 24.
Lördagkväll, efter en sen golfrunda tillsammans med en kollega till maken, fick vi bord på det härliga El Mercado. Vi känner dem som driver restaurangen och det känns nästan som hemma där. 
Bägge dessa restauranger serverar utsökt mat.
Söndagkvällen avslutades med fotmassage på vår soi, en billig lyx.
 
Maken är redan ute på nya resor och jag är glad att vi hann umgås ett par dagar. Det är bråda tider för honom, själv har jag också en full vecka innan jag reser hem vid första advent. Inte för gott ännu, bara några veckor. Planerar att komma tillbaka i januari.
 
Nu ser jag med spänning fram emot den här veckan
 
 
Ama de casa
2018-11-26 @ 10:07:24
URL: http://amacasa.wordpress.com

Vilken fantastisk stad det är! Finns ju huuur mycket grejer som helst att se och uppleva av alla de slag.
:-)

Svar: Japp, så är det. Hur jag än försöker finns det saker jag aldrig kommer att se.Å andra sidan måste man ju inte se allt.
Anette

Emma, Sol som sol?
2018-11-26 @ 13:20:26
URL: http://https://solsomsol.blogspot.com

Makalöst vackert hantverk! Men jag förstår att det kan bli lite mycket glitter.

Du köpte nya glasögon. Får man fråga vad det kostade? Så intressant att veta vad som är prisvärt. Det är ju bättre priser i Spanien än i Sverige, dessutom brukar det gå superfort att få dem, en dag eller två.

Svar: Jag ska hämta glasögonen till helgen. Återkommer med rapport, vill ju inte lovorda dem om resultatet är dåligt.Ska visa dem och meddela pris när jag fått dem.
Anette

Ditte
2018-11-26 @ 17:24:54

Bangkok har så mycket och utanför turistområdena är det ofta mycket trevligare. Tack för dagens runda och en hel del känner jag ju igen efter alla besök i stan. Men dessa restauranger har jag ännu aldrig besökt men har nu antecknat dem. KOmmer jag tillbaka hit ska helt klart boken 22 Walks i Bangkok köpas. För går mycket , det gör vi. Hade en liknande i Peking som vi betade oss igenom. Fint att du fick köpt glasögon och bra priser är det. vi passade på när vi var i Peking i mars att köpa upp oss på ya glasögon och det är ju väldigt stor prisskillnad mot Sverige.
Önskar dig en fin vecka i Bangkok.

Svar: Tack , Ditte.Det kommer att bli en fullspäckad vecka, mycket ska göras innan hemresan.
Anette

marina
2018-11-26 @ 19:08:46
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Jag har bara varit i Bangkok vid ett tillfälle och det kändes som om jag hann med en hel del, men mycket finns det kvar så det är absolut på "reslistan" att komma tillbaka dit och upptäcka mer!

Svar: Ja, här finns hur mycket som helst att se och göra.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0