Mina husdjur

Mitt arbete i trädgården fortsätter och jag njuter av att fixa på tomten.
Jag hinner faktiskt också kolla in lite av insekternas idoga jobbande.
 
Arg som ett bi?
Jag tycker att de verkar väldigt målmedvetna och arbetssamma, inte alls arga, där de flyger från blomma till blomma.
Hela deras kropp är full av pollen och jag tror inte att de fattar vilken nytta de gör.
 
Den här stora familjen och jag utkämpar ett tufft krig.
Jag är ensam emot tusentals myror och segern är oviss.
 
Flitig som en myra, det har jag varit i helgen.
 
När tvättades och målades det här planket senast?
 
Någon har bestämt att maskrosor är ogräs. Bort med dem.
 
Ogräs eller inte, visst är de tjusiga?  Jag tycker att lupiner är ståtliga.
Svärfar är inte av samma åsikt (och fler med honom). Maken köpte ett stånd till sin mor på mors dag varvid svärfar grymtade något om "otyg". Enligt länsstyrelsen i Värmland har han rätt, de vill utrota denna vackra men aggressiva växt.
 
Den här ljuvliga blomman är det tack och lov ingen som ifrågasätter.
Kinas nationalblomma, pion är en av mina favoriter. Den varar ju aldrig så länge, tyvärr. Ett rejält regn och den ligger platt och blir sen inte mycket att titta på.
I år blommar den ovanligt tidigt och inget regn väntas, jag hoppas därmed att få njuta av den extra länge.
 
Fåglar verkar vilja bo runt mig nu för tiden. I holken bor det en talgoxefamilj och det är ok.
I körsbärsträdet bor ett annat bevingat par som ruvar sina ägg.
 
Nu har även vårt hus tagits i besittning, ett par koltrastar har byggt ett bo under taknocken. Jag är inte helt nöjd deras val av bostad. Tydligen använder de ofta samma bo ett par gånger så vi får väl se hur länge de blir kvar.
Visste ni att koltrasten är Sveriges nationalfågel?
 
Min helg har som ni förstår mestadels tillbringats i och runt hemmet.
Hur har er helg varit?
Emma, Sol som sol?
2018-06-04 @ 09:04:45
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Ja, jag visste att koltrasten var Sveriges nationalfågel. Gillar den, de är roliga att se på. Blev så glad när jag såg att de även skuttar runt på vår gräsmatta här i Spanien!

Lupiner är fina men jag bråkade med dem i huset i Sverige. De intog rabatter och grusplanen, grävde upp kubikmeter av dem! Och de kom så klart tillbaka. Jag gav bort till dem som ville ha men där tog de sig ju så klart inte. De är vackra när de blommar, sedan är de väldigt skräpiga.

När vi flyttade till huset i Sverige, det första jag köpte och planerade var en paradisbuske. Ser på din första bild att den blommar nu. ÄLSKAR den!

Svar: Lupinerna verkar lite kräsna men när de trivs, då jäklar.Visst är det en paradisbuske, maken brukar gå hårt åt den men den har fått en fin form och i år blommar de överdådigt vackert.
Anette

Ama de casa
2018-06-04 @ 09:44:41
URL: http://amacasa.wordpress.com

Vilka mysiga husdjur! Minus myrorna då. Vi har haft en ständig kamp mot myror under alla år. Fattar inte vad dom ska upp på femte våningen att göra? Nu tror jag dock att vi har vunnit. Peppar, peppar *knackar mig i huvudet*

Duktigt jobbat med planket!


Svar: Nu har jag även möss på vinden och förmodligen tomtar på loftet, det är mycket nu.
Anette

Biggeros
2018-06-05 @ 10:40:24
URL: http://biggeros.blogg.se/

Vi hade även en koltrast som ruvade sina ägg i vår trädgård. Jag gjotde mig av med nästet efter ungarna hade flytt. De skräpar ner en hel del men visst är det härligt att se hur paret hjälper till varandra att mata sina ungar🤗
Visst är Lupin en ståtlig blomma men tyvärr växer de som ogräs. Det har jag även som erfarenhet av när jag bodde i Sverige. Jag älskar trädgård men efter att ha klippt 5000 kvm tomt med gräs så är man ganska då nöjd att ha sålt huset. Nu har vi bara 300 kvm tomt. Precis lagom. Visst har jag en och annan klätterväxt och tropiska växter i trädgården=)
Tack för ett trevligt inlägg!

Svar: Vår svenska tomt är mer lagom stor men det var länge sedan någon brydde sig om den. I år får den ans och kärlek.Djuren är också rätt snabba på att flytta in, här och där.
Anette

Mille
2018-06-05 @ 17:43:34

Härlig beskrivning av dina husdjur. Visst kan det finnas möss på vinden . Men tomtar på loftet lite tidigt, du har ju inte haft det förut tycker vi ha ha .....

Svar: När musen sprang på vinden ovanför mitt huvud kändes det som jag skulle få tomtar på loftet.
Anette

Ditte
2018-06-05 @ 21:49:56
URL: http://dittemitti.se

Du har fullt upp och naturnära är du. Jag tror att bina blir ilskna om de inte får jobba i fred. De har ett viktigt jobb att sköta. Visst är myrorna flitiga och det är roligt att se på när de jobbar. Men kanske är man tacksamast om de inte jobbar på ens egna tomt. Lupiner sprider sig ju och utrotar ju många andra växter. Känns som om de vill breda ut sig. Pioner är så vackra men de är sköra.
Tror i övrigt att du har ett "fågeltycke". Alltså fåglarna trivs hos dig. Kanske kan jag skicka vår måsmamma med tillhörande ungar till dig. (Hon skriker och extra nattetid).
Koltrasten är trevligare och även jag inte kan så mycket om fåglar så visste jag att det var Sveriges nationalfågel.
Önskar dig fortsatt fina dagar bland växter och djur.

Svar: Haha, jag är egentligen bara förtjust i fåglar på avstånd och din måsfamilj undanbedes vänligt men bestämt 😉
Anette

FREEDOMtravel
2018-06-06 @ 10:41:28
URL: http://www.freedomtravel.se

Både djuren och vi är flitiga ibland! I helgen var det ön i Mälaren där Peter bygger hus. Nu är jag hemma i husbåten och hade tänkt jobba med bloggen, men den ligger tyvärr nere pga skadlig programvara ... suck. Önskar en fin nationaldag!

Svar: Oj, hoppas det inte ställer till för stora problem utan går lätt att åtgärda.Här rotas det I kartonger, igen, så svårt att bestämma vad som ska sparas.
Inte mycket firande men flaggan är i alla fall hissad.
Lycka till med bloggandet.
Anette

Ama de casa
2018-06-07 @ 10:36:46
URL: http://amacasa.wordpress.com

Jag lyckas inte kommentera i det följande inlägget? Vet inte om jag är blind, men nån ruta att skriva i hittar jag inte där ;-)

Ser att du ska till Skellefteå - du får hälsa min gamla hemstad där jag växte upp :-D

Ha en fin annandagsnationaldag ;-)

Svar: Tack för att du påpekar felet. Du är inte blind 😉Jag ska egentligen till Skelleftehamn men för mig är det same, same. Har varit i Umeå men annars är jag väldigt dåligt berest norröver. Ska bli kul att träffa släkt och se det berömda ljuset.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0