Mångkulturell stad

Här kommer bilder från våra promenader i helgen.
De första visar Little India, en härligt  färgsprakande stadsdel i Singapore.
Jag har varit här tidigare och lyckades då komma vilse, nu var min kompass (maken) med på promenaden och han hade koll på vädersträcken och gatorna så den här gången var inte ens jag en vilsen själ.
 
Välkomna in på huvudgatan.
 
Här är vi på en tvärgata, man möter många (mest kvinnor) i färgglada vackra kläder.
 
Det finns små marknader i nästan varje hörn.
 
 
Lekfulla fina hus.
 
Cirka 8 % av Singapores befolkning är indier och många av dem bor i denna del av staden.
 
 
Färg, glädje, tyger, kryddor, grönsaker, frukt, det finns det mycket av i den här delen av Singapore.
 
Maken har trots alla sina besök i staden inte sett alls så mycket som jag.
Så likt värsta guiden tog jag honom snart vidare till de arabiska kvarteren.
 
Den här byggnaden är kanske inte så glad och munter men det är faktiskt minst lika mycket färger och trevligheter i denna del av stan.
 
 
När vi kom fram fick vi syn på ett café som vi tänkte att det passar nog oss men.......
 
.... vi hann bara beställa in vårt kaffe när maken fick syn på ett mycket roligare hak, tvärsöver gatan.
 
Lunchen intogs på en libanesisk restaurang, maten var så jäkla god.
 
Det finns en uppsjö av caféer och barer längs Arab Street.
 
Inte är det något fel på lekfullheten här heller.
 
HÄR kan du läsa om när jag gick vilse i Little India för ett par år sedan och HÄR kan du se mitt förra besök på Arab Street.
 
En helt annan mycket lugnare men väldigt trevlig plats är Emerald Hill.
Vi kom dit via en liten tvärgata från Orchard Road, den stora shoppinggatan.
 
 
 
Här är husen byggda i så kallad Kinesisk Barock.
Tidigt 1800-tal bosatte sig många kinesiska immigranter här men de fick senare flytta på sig.
Naturligtvis finns det även ett China Town i Singapore, där har vi varit flera gånger. 
Där bor säkert en hel del kinseser men eftersom 77% av Singapores 5,6 miljoner invånare är av kinesiskt ursprung så är de naturligvis bosatta lite överallt.
Endast 14% är malajer (Singapores ursprungsbefolkning).
 
För oss blev helgen en härlig mix av sightseeing och social samvaro.
Vi har dessutom fått vara med på både kräftskiva/grillfest och familjemiddag, med andra ord en utmärkt helg och en salig blandning av det mesta.
 
Ditte
2017-10-30 @ 09:58:44
URL: http://dittemitti.se

Tänk att jag inte kände igen Singapore från ditt första inlägg. Det borde jag ha gjort. Har varit här flera gånger...
Stort tack för den vackra och äfrgsprakande promenaden genom Little India, Emerald Hill och de arabiska kvarteren. China Town är ju alltid också spännande. Underbara bilder som sprakar av färg.
Har nu läst om när du gick vilse och ditt förra besök på Arab Street.
Tack för att jag fick komma hit till Singapore igen.

Svar: Inte så lätt att se skillnad på storstäderna så där från ovan. Marina Sands Bay trodde jag nog du skulle upptäcka.Singapore är en trevlig stad.
Anette

Ama de casa
2017-10-30 @ 19:54:11
URL: http://amacasa.wordpress.com

Oj vilket härligt och färgglatt inlägg! Om jag måste välja, så gillar jag nog dom där paraplyträden allra mest :-)

Svar: Jag tyckte också om träden, lekfullt och fint.
Anette

Marina
2017-10-31 @ 10:31:51
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Åhh...känner dofterna och hör ljuden ända hit... Vadå, avis? Vem, jag? Inte då...eller kanske liiite ;)

Svar: Hoppas du gillade rundvandringen i din forna hemstad.
Anette

Biggeros
2017-10-31 @ 10:49:31
URL: http://biggeros.blogg.se/

WOW vilket färgrikt inlägg!! Så roligt att plöja runt alla dessa kvarter. Det hade jag gillat. Gillar även namnet på cafét. Inga blymsamheter där. Vilka roligheter och variation på kvarteren och även på husfasader. Trevlig Halloween 🤗

Svar: Singapore är mycket mer än moderna skyskrapor, vilket är så härligt.
Anette

Mille
2017-10-31 @ 13:37:14

Som vanligt Anette vackra stads bilder. Tänk vad jag får resa och se mycket. Fastnade för paraplyträdet. Därför idag har vi sågat ner rönnen på framsidan, ska in o leta efter paraplyer. Blir det bra tror du. Eller kommer grannarna ringa polis o ivf psyk. Avvaktar ett tag. Fick väldigt fin utsikt. Kram.

Svar: Tycker absolut du ska testa ett paraplyträd, er trädgård skulle bli känd i hela Varamon :)
Anette

ajlimullersandvik.blogg.se
2017-10-31 @ 20:11:14
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Det är verkligen inbjudande med färgerna. Konstverket med paraplyerna var allra bäst! <3

Haha, ja, att jag gillar rosa är nytt. MYCKET nytt ;)

Svar: Det kul med förändring :)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0