Julförberedelser

(null)
 
Som alltid känns det märkligt när juldekorationerna här i stan är på plats.
Det passar inte alls in i den varma, soliga miljön. Dessutom är det på tok för tidigt, här pyntades det redan för ett par veckor sedan.  Julkänslan är långt borta.
Jag kan inte låta bli att undra över att thailändare går så "all in" på julen, de firar den ju inte.
I år verkar det bli lite extra efter två års återhållsamhet (av vördnad för den bortgångne Bhumibol).
2016 pyntades det nästan inte alls, förra året när sorgeåret var över, var dekorationerna på plats igen men färgerna var lite försiktiga.
 
I år är det rött som gäller.
Visst är det vackert och kul att titta på men får mig mest att längta till vinter och Sverige.
 
(null)
 
Hur är det hemma? Väntar man med pyntning och skyltning till första advent? Eller tjuvstartas det överallt?
Trevlig helg <3
 
 
 
 
 
Ama de casa
2018-11-24 @ 09:29:26
URL: http://amacasa.wordpress.com

Jag tror nog att det tjuvstartas över hela världen. Här tjuvstartas det också, med två undantag:
1: Den stora julkrubban på kyrktorget avtäcks aldrig före första advent (ibland väntar dom till andra advent har jag för mig?)
2: Den stora, småländska julgranen på samma kyrkotorg tänds traditionsmässigt den första advent, då det även bjuds på glögg och peppisar :-)

Himla fina röda julbollar!

Att det julpyntas trots att man egentligen inte firar är väl att alla rycks med i "hysterin". Precis som vid Halloween och - gubevars! - Black Friday...

Svar: Det är ändå kul att man väntar med vissa saker, typ med krubban och julgranen.Viss belysning kan väl vara ok att tjuvstarta med, särskilt i ett mörk novembersverige.
Halloween och Black Friday är bara köphysteri, inte samma grej.
Anette

Lena i Wales
2018-11-24 @ 11:52:29
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Här i Spanien har julskyltningen varit på gång ett bra tag nu, mycket vackra belysningar, gillar jag.

Svar: Jag tycker också att det är både vackert och kul. Det känns bara lite fel, här i 35 graders värme och strålande sol. Lite galet men vad gör väl det, folk blir glada.
Anette

marina
2018-11-24 @ 13:01:59
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Det där med "jul i tropikerna" blir aldrig på riktigt...

Svar: Nej, eller hur. Minns för ett par år sedan då alla julgranar var vackert turkosa. Vackert? Jodå. Juligt? Nej inte det minsta 😊
Anette

Mille
2018-11-24 @ 13:23:17

Jag tycker om att pynta till advent mer kanske än till julen. Har tjuvstartat lite och mer lär det bli. På torsdag kommer nog ljusstakar o ytterbelysning att tändas. Ha en trevlig helg. Hälsa Richard att julkorven är gjord.

Svar: Tycker nog att utebelysning, om inte för färgglad, kan sättas upp i november. Den stackars månaden behöver all piff den kan få. I Sverige alltså.
Anette

Emma, Sol som sol?
2018-11-24 @ 14:22:16
URL: http://https://solsomsol.blogspot.com

Jag förstår precis hur du menar, för hur man kan fira jul utan snö? Men egentligen, det gör man ju i större delen av julvärlden. Skulle jag tippa, jag vet inte var snögränserna går. Men de har ju definitivt inte snö i Australien, där är det ju sommar. :)

Men som du säger, lustigt att de dekorerar så där när de inte ens firar julen. Eller egentligen gör de ju det eftersom de smyckar ut så där. Hur ser det ut hemma hos folk? Pyntar de?

Här i Spanien har de börjat plocka fram men de har inte tänt ljusen än.

Svar: Det är lite för varmt för vinterklädda tomtar, renar som hoppar i snö mm.Kul att titta på och förmodligen är all pyntning för turister och västerlänningar.
Thailändarna tittar och fotar men deras egna hem pyntas inte. Julen betyder ju inget för dem.
Nu är det inte långt till första advent. Mysigt även om jag firar den här i värmen.
Anette

Ditte
2018-11-24 @ 22:13:52

Jag har också undrat över detta eftersom de flesta i Asien inte firar jul men ändå går "all in". Det var likadant i Kina och där började de i oktober. Men visst känns det tokigt och lite kluvet. I Torrevieja har man satt igång lite smått i ett par shoppingcentra, men ganska lugnt är det. Lite extra ljus och en del granar.

Svar: De börjar ju så himla tidigt. Man hinner nästan tröttna.
Anette

Biggeros
2018-11-25 @ 15:44:15
URL: http://biggeros.blogg.se/

Det skiljer sig stort i spanska städer/ byar när det gäller julpynt. Jag tror att man känner mer stämning i Sverige pga av mörker, snö och kyla. Jag saknar snön till Jul men sällan brukar det vara snö utan tö i Götaland. I år ska jag inte pynta så mycket för vi kommer inte hem förrän ett par dagar innan Jul. Jag har en vecka i Jerez däremellan då jag ska pynta lite mer. Nu kommer lilltösen på besök. Vilket inte var meningen. Ha en trevlig kväll🤗

Svar: Snön kommer som du säger oftast efter jul men det är mörkt och kallt så belysning behövs där hemma. Jag åker hem om en vecka och då ska villan pyntas, med måtta.
Vad kul med oväntat kärt besök.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0