Konst(ig) sysselsättning.

I sommar lockas jag inte av sol och bad. Fyra år i Thailand och en svensk försommar, soligare och varmare än jag tidigare varit med, om gör att jag är mätt på sol och värme.
Jag, och maken, passar på att besöka olika museum, ett utmärkt val i värmen då de ofta svala och sköna.
 
På kullen ovanför Nice, Cimiez, kan man förutom att kolla in den vackra utsikten, förkovra sig i lite kultur.
 
Här, på hotell Regina, hade Henri Matisse en ateljé.
 
Numera finns flera av hans verk samlade här, i Villa des Arénes.
 
Villan är vackert målad, på håll kan man luras att tro att fasaden är smyckad med fina stenarbeten.
 
Väl inne möts man av många kända verk.
 
 
Känner ni igen dem?
 
Trots rivalitet och stora egon, fann Matisse och Picasso varandra. De inspirerades av varandra och gjorde även en utställning tillsammans. Några konstverk av Picasso finns också i villan.
 
Här på kyrkogården ligger Henri Matisse begravd.
 
Inte långt från Villa des Arénes finns ytterliggare ett konstmuseum. Byggnaden lät Marc Chagall uppföra för sina verk. Det är ful en betongbunker, men hans mäktiga serie med bibliska motiv är desto tjusigare.
 
 
 
 
En dag i sval och konst(ig) miljö, ett perfekt tidsfördriv för den soltrötte.
Lena i Wales
2018-08-13 @ 09:09:00
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Vad kul att få se detta. Har varit i Nice en del, men inte på detta museum. Intressant!
Ha det bra!

Svar: Kanske du hinner med det nästa gång du är i Nice ☺
Anette

Ama de casa
2018-08-13 @ 10:02:18
URL: http://amacasa.wordpress.com

Samma här. I början när vi var här nere lockade strandlivet med sol och bad, speciellt när vi "bara" var här på semester. Nu har vi blivit mätta på det, och jag kan inte minnas när vi var nere och badade senast (vi duschar nån gång ibland, kanske är säkrast att tillägga ;-) ). Det blev liksom att "det finns där i morgon också", och inte alls samma desperata behov att "fylla på" med sol och värme när man har chansen. Nu är vi mer ute efter upplevelser, och det gäller även när vi är ute och rör på oss :-)

Härlig utställning och vackra byggnader :-)

Svar: Skönt att höra att du inte är en lortgris.😂😂😂
Anette

Emma, Sol som sol?
2018-08-13 @ 10:17:00
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Konst är verkligen konstig. Jag har aldrig gillat Picasso egentligen, eller tavlorna för mannen kände jag inte. Men jag gillar hans verk bättre nu efter att ha varit på hans museum i Malaga. Tror nog det skulle vara samma sak med Chagall och Matisse.

Svar: Konst kan allt vara svårsmält. Man behöver liksom vänja vid vissa för att uppskatta dem.
Anette

Biggeros
2018-08-14 @ 12:39:19
URL: http://biggeros.blogg.se/

Ett underbart fördriv för att undvika sol och värme. Älskar att gå på konstmuseum!! Jag var i Nice för 7 år sedan i Maj och då var det inte så soligt. Hursomhelst tog vi busstur till både Monacko, Grasse och Cannes. Jag gillar verkligen Nice. Tyvärr hann jag inte med detta museum. Ha en forrsatt trevlig semester!

Svar: Hej vad kul att höra av dig, trodde du tagit Bloggsemester 😀Trakterna här omkring har mycket att erbjuda.
Ditt Spanien är också härligt.
Anette

Ditte
2018-08-15 @ 22:30:58
URL: http://dittemitti.se

Förstår dig till fullo. Och konst och svala museer är en bra kombo. Alla tre är konstnärer jag verkligen uppskattar. Min favorit är nog Chagall. Har också varit i Villa des Arénnes, men så länge sen. Minnns ett besök på Chagallmuseet i Nice. Råkade där peta på en tavla och larmet gick...Ja, du kan tänka dig resten.Det var för övrigt den tavla där din make står.
Ler idag åt det hela ...

Svar: Men oj, det där skulle kunna hända mig också. Det gäller att hålla fingrarna i styr 😂
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0