Så var det då dags

Nu är den här, dagen som alla thailändare bävat för.
För trots att det är över ett år sedan kung Bhumibol gick bort verkar det som att den här dagen kommer att bli minst lika sorglig och ledsam som den 13 oktober 2016 då han avled.
 
Den nya krematoriet som byggts för detta enda tillfälle står färdigt sedan några dagar tillbaka.
Det kommer att vara möjligt för allmänheten att besöka platsen, efter ceremonierna under november månad, därefter ska det enligt planerna plockas ner igen.
 
Bilden är hämtad från en thailändsk fb-sida som fått lov att visa byggnationen från ovan.
 
 
Maken och jag har lämnat Bangkok och Thailand för några dagar och när vi kommer tillbaka är alla ceremonier över. Kanske tittar jag en stund på tv för att få en liten inblick i vad som sker och det kanske ni också kan göra om ni är intresserade.
177 länder kommer att följa och visa proceduren.
 
Kung Bhumibol har varit otroligt populär.
Jag undrar om alla bilder som just nu finns precis överallt kommer att plockas ner när allt är färdigt.
Är det då dags för den nye regenten att visas upp?
Vi får se. 
Marina
2017-10-26 @ 09:53:55
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Och jag som tyckte det var mycket ståhej när Singapores president avled...

Svar: Han är ju mer som en gud för thailändarna.
Anette

Ama de casa
2017-10-26 @ 10:56:40
URL: http://amacasa.wordpress.com

Men jösses vilket ställe dom har byggt! Så vansinnigt att plocka ned det igen... Hoppas dom inte gör det! Tanken var ju också att Eiffeltornet skulle ha tagits ned efter världsutställningen. Dom ångrar säkerligen inte på en fläck att dom inte gjorde som det var tänkt.


Svar: Vi får väl se hur det blir.Kanske inte samma dragningskraft som tornet i Paris, men vem vet?
Anette

Biggeros
2017-10-26 @ 13:32:44
URL: http://biggeros.blogg.se/

Det kallar jag onödigt att de ska plocka ner det fina templet efter ceremonin. Det är som Ama säger de kanske behåller byggnaden efter all ståhej🤗

Svar: Du skulle sett allt som byggdes när hans 70 år som regent firades, allt revs efter ett par månader.
Anette

Ditte
2017-10-26 @ 16:34:24
URL: http://dittemitti.se

Jag vet ju att kungen var mycket älskad och omtyckt så jag kan ätnka mig stor sorg hos alla thailändare. Ska försöka få en glimt av något av ceremonien på tv.

Vad gäller byggnaden så knakd eden får finna kvar som ett vackert minne. Verkar ju onödigt att riva den.

Önskar er fina dagar ädr ni nu är.

Svar: Vi får väl se om de fullföljer planerna att riva. Det byggs nämligen ett nytt kreamtorium för varje monark som går bort och det skulle ju bli rätt många om de alla sparades.Nu var ju kung Bhumibol inte någon "vanlig" kung. En hel epok går i graven, så kanske väljer man ett sätt att kunna bevara just den här gången.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0