Turistat i Bangkok

 
Området som vi (sju kulturtörstande expats) utforskade häromdagen är ett känt turiststråk med många sevärdheter.
Naturligtvis har vi varit där förut men nu skulle vi gå och försöka se sånt vi inte sett tidigare.
Till vår hjälp hade vi en av Richard Barrows (Tailands första resebloggare mm) nyöversatta kartor.
 
Det här är inte Richards karta utan en bild som vi såg på en av gatorna, precis vid Democracy Monument.
 
Den här stadsdelen, är på sammas sätt som flera städer eller stadsdelar i Thailand, belägen på en ö.
Om man nu kan kalla det så. 
När Rama I flyttade huvudstaden från den västra sidan av Chao Phraya River (Kungarnas flod) till den östra lät han gräva ett antal klonger (kanaler) runt området, detta för att försvåra en en invasion av fienden.
På så sätt kan man säga att stadsdelen ligger på en ö.
 
Vi möttes på en klongbåtstaxistation utmed San Sap (en större kanal) och for sedan västerut på klongen. Kostnad 9 THB.
 
 
Glada svenska "proffsturister".
 
När vi steg av möttes vi av denna fina målning. Det är den kända thailändska gatumålaren Alex Face som målar för fred som gjort den.
 
Första målet för oss turistande svenskar var Golden Mount, inte så upphetsande för mig som nyligen var där, men en bra blick över området fick vi.
 
När jag vandrar runt på gatorna i Bangkok slutar jag aldrig förvånas över hur människorna här bor och arbetar.
 
Det dröjde inte länge förrän vi blev kolossalt hungriga och som tur var hittade Carina (till vänster) ett charmigt litet fik (egentligen ett hostel) där vi kunde få oss lite till livs.
Det söta lilla stället är franskt och heter "Petit Peyton Traveloque Cafe".
Mätta och belåtna kunde vi fortsätta vår promenad.
 
Trot eller ej men jag råkade hamna bakom galler igen!
Det här är rester av ett gammalt fängelse, i parken "Rommaniart".
 
Vakttornet står kvar.
 
Här har ni "The Giant Swing", den har jag skrivit om tidigare. Vill ni ha lite info, kan ni följa länken HÄR.
 
Efter ett par tempel, visar inga bilder, de är sig rätt lika, var det dags för kaffe.
 
Vi hittade detta häftiga designhotell, Siam Siam, perfekt för en slurk kaffe.
Ewa passade på att vila benen.
 
På vägen tillbaka till skytrainstationen vid National Stadium slank vi in på Bangkok Art and Culture Center (BACC).
Känner ni igen konstnären? Han har helt nyligen fått den stora äran att tillsammans med ytterligare några gatumålare dekorera den trista betongväggen på byggnadens framsida.
Visst är det Alex som varit i farten igen.
 
I BACC pågår några intressanta fotoutställningar.
Den helt fantastiska fotografen från Brazilien Sebastio Salgado får här visa foton som är både skrämmande och vackra. Den här utställningen flyttar runt (har varit i Stockholm) och får ni tillfälle att se den, gör det.
 
 
En annan fin utställning är den om pappor.
Här fanns en hel vägg med bilder på svenska pappor.
 
Det blev en fin dag i Bangkoks äldre kvarter.
 
I helgen händer det grejer här i stan.
Jag hoppas kunna rapportera om det senare, ska bara försöka få tag på biljetter.
 
Ha en bra fredag.
 
 
 
 
Marina
2017-03-10 @ 09:26:48
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Det är alltid kul att turista i sin egen stad. Alltid hittar man något som man lär sig något nytt om.

Svar: Här händer saker hela tiden. Vissa saker försvinner och andra kommer till.Man behöver aldrig vara sysslolös.
Anette

Ditte
2017-03-10 @ 18:56:24
URL: http://dittemitti.se

Jag uppskattar verkligen att hänga med på era vandringar i Bangkok. Lite känne rjag igen men det mycket är nytt för mig. Jag har mest varit i Bangkok några dagar i taget men under ganska många år...Och staden förändras ju raskt.
Vilken trevlig dag ni hade! Och att turista i egen stad är alltid trevligt.

Svar: En väninna sa:Om jag så gör saker varje dag kommer jag ändå att ha missat 99% av vad stan har att erbjuda.
Det är nog nästan sant, utbudet är enormt.
Anette

Lena i Wales
2017-03-11 @ 18:51:14
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Härliga Bangkokbilder!
Ett glatt gäng som ser ut att ha roligt.
Och så hamnade du bakom gallar igen, hi,hi!!
Roligt med den fotoutställningen, kanske något att lära för många!!!
Ha det bra!

Svar: Fotoutställningar tycker jag mycket om.Den här svenska, med pappor var fin.
Det är ju extra roligt att turista tillsammans.
Anette

Biggeros
2017-03-12 @ 15:33:37
URL: http://biggeros.blogg.se/

Så intressant att få se av era utflykter i Bangkok. Speciellt för en som aldrig har varit där. Jag tycker att det är både givande att se bilder och att få läsa om olika saker=) kram

Svar: Vad roligt att du gillar det. Visst är det väldigt olikt Europa och det är ju extra kul.
Anette

Ama de casa
2017-03-12 @ 16:06:10
URL: http://amacasa.wordpress.com

Visst är det härligt att vara turist i sin egen stad :-)

Ha en skön söndag! Fast hos dig är det nog snart måndag, va? :-)

Svar: Jo, så är det vi är ju alltid före er. :)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0