Chinatown

Många storstäder världen över har ett sitt eget Chinatown, så och Bangkok.
Sedan 1782, då Rama I flyttade på huvudstaden och kineserna fick maka på sig, ligger Chinatown i området runt Yaowarat Road och Sampeng Road.
 
I fredags tog jag och tre andra "bangkokfruar" en tripp dit för att shoppa och se oss omkring.
 
Där var rörigt och trångt, mycket folk och massor med grejer.
Guld är en riktig storsäljare men det var vi inte ute efter.
 
Bönor, nötter, ris mm.
 
Kryddor på längden och tvären.
 
Tyger,
 
spetsar (trodde först det var ett berg av stringtrosor),
 
och knappar finns det hur mycket som helst av på Sampeng-marknaden.
 
Tjuvarnas marknad heter på thai, Nakhon Kasem. 
Där hittade vi glasögon i parti och minut.
Där fanns också elektronikprylar i tusental, dem fick jag inte fota, undrar varför ;)
Jag köpte ett par solglasögon, unika i sitt slag.  
Behövde inte ens pruta, det skötte försäljerskan själv, kanske ville hon bara bli av med dem.
 
"Bangkokfruar" redo att lyfta.
Tuctuc-chauffören hade en minst sagt aggressiv körstil, inte alls pasande för lasten som han dessutom lastat för tungt och inte surrat.
Jag bankade på honom och skrek SLOW DOWN under hela färden. 
Roligast var nog när vi passerade Khun Korn och Khun Seksan (våra egna drivers) i hög fart, i en kurva, på två hjul. Deras miner var obetalbara.
Efter en vådlig, smått hysterisk men enormt rolig tuctucfärd avslutade vi shoppandet på Pak Khlong Talat, flower market.
 
Trötta men nöjda fruar.
 
På denna gigantiska flowermarket säljs det också frukt och grönsaker, hur billigt som helst.
Ett kilo körsbärstomater kostade 35 THB (drygt 8 kr).
 
 
Jag är glad att jag har så roligt och att jag hunnit skratta mycket innan jag lägger benen i vädret.
 
 
Marina
2015-01-25 @ 10:14:41
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Viken härlig blogg! Känner igen anledningen till att börja blogga - precis så gjorde ju jag också, och det visade sig vara så kul så jag fortfarande håller på närmare fem år senare. Jag kommer absolut att titta in till dig och läsa mer om dig och Bangkok!
/Marina

Svar: Kul :)
Anette

Cecilia RockBabe Kärvegård
2015-01-25 @ 12:09:01
URL: http://klokegard.se/blogg

Vilka härliga bilder! Vilken tur att ni kom fram helskinnade trots att det gick på 2 hjul i kurvorna. :)

Önskar dig en suverän söndag!

You Rock!!!

Svar: Tack ☺
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0