Koh Samui

I helgen var vi på Koh Samui,Thailands näst största ö. Vi har varit där tidigare men nu bytte vi sida, vi bodde på Chaweng Beach på öns östra sida.
 
Den här bilden är tagen på öns västra sida för några år sedan. Här kunde man se de mest fantastiska solnedgångar.
 
Turismen är som på många platser i Thailand öns största inkomstkälla.
Backpackers hittade ön på 70-talet men den stora strömmen av turister kom först efter att ön fått sin flygplats, år 1989.
Drygt en miljon turister om året åker numera till Koh Samui. 
 
Den näst största inkomsten får befolkningen från kokospalmerna och ön kallas ibland för "kokospalmsön".
 
Förra gången vi var här tog vi färjan från fastlandet, där vi först tillbringade några dagar. Vi flög sedan hem från ön till Bangkok. Flygresor till och från ön är ganska dyra då flygplatsen är privatägd. 
 
Det är den absolut charmigaste flygplats jag sett, kanske den enda som kan anses just charmig.
 
Vi gjorde inte mycket sightseeing den här gången, dels hade vi inte så gott om tid och dels har vi vid det här laget sett massor av jättelika buddhor, nattmarknader och annat som i början lockade.
 
På fredagkvällen tog vi i alla fall en taxi till Fishermans Village, Bophut. Just fredagkvällar är det extra mycket liv och rörelse  i den lilla byn.
 
Det blev en rundvandring på marknaden, restaurang- och barbesök. En trevlig kväll i thailändskt vimmel.
 
Här en något suddig trubadur, en usel sångare men spela gitarr, det kunde han.
 
För övrigt hängde vi mest på stranden, vandrade i sanden och njöt av att andas frisk luft.
 
Att gunga i en strandbar är inte alls så tokigt. Man blir som barn på nytt 😊
Ama de casa
2019-01-29 @ 09:51:59
URL: http://amacasa.wordpress.com

Ser himla fint ut där! Har aldrig varit på den ön, mellanlandade bara med färjan där när vi åkte till Koh Phangan i början på 90-talet.

Såg skojsigt ut att gunga där i baren :-D

Biggeros
2019-01-30 @ 12:24:25
URL: http://biggeros.blogg.se/

Det är ju pinsamt att säga till dig som är erfaren. Jag har aldrig varit varken i Thailand eller Asien. Så jag vilsen i pannkakan men är så road att få hänga med dina resor. Tack🤗🤗

Svar: Det är väl jättebra, du får de lite av Asien samtidigt som du visar mig Spanien. Win-win 😊
Anette

Veiken
2019-01-30 @ 13:52:57
URL: http://veiken.se

Jag antar att vi inte skulle känna igen oss på Chaweng beach, nu ca 20 år senare, men visst ser det härligt ut!

Svar: Kanske inte, mycket hinner hända på 20 år, det är då säkert.Härligt var det, mycket.
Anette

Ditte
2019-01-30 @ 14:41:34
URL: http://dittemitti.se

Visst är flygplatsen charmig! Är nog den enda jag också tycker är det.
Vackra bilder där jag känner igen mig i en del. Fisherman Village. Minns att vi där tog en båt till Koh Pangan och även åt middag en kväll.
Skönt att inte utflykta så mycket utan just varav ner . Marknader är alltid roliga och god mat finns det ju gott om. Förstår att ni hade det bra.

Svar: Det var skönt och välbehövligt. Bangkok är inte så kul för tillfället, hoppas att det är tillfälligt.
Anette

FREEDOMtravel
2019-01-31 @ 05:57:04
URL: http://www.freedomtravel.se

Här var vi för många, många år sedan! Skönt att höra att flygplatsen fortfarande är charmig! :)

Svar: Jodå, den är fortfarande liten och gullig.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0