Strävsamt liv

De flesta thailändare lever ett mycket strävsamt liv.
Under sitt vuxna liv måste många få ihop pengar som de kan leva på när de inte längre orkar eller kan jobba.
De måste ofta även försörja sina föräldrar då pensionen sällan går att leva på. Har man ingen försäkring eller har jobbat på ett företag eller myndighet som betalar extra pension får man inte många korvören.
 
En byggnadsarbetare tjänar runt 12 000 bath i månaden. Det motsvarar ca 4000 kr.
Även om deras omkostnader är små så är det inte mycket att leva på.
 
(null)
Bilar fullastade med arbetare kommer varje morgon in till Bangkok.
 
(null)
De här bilderna har jag fått från Ning (vår maid).
De är tagna hos Nings föräldrar som bor i nordöstra Thailand. Det är Ning och hennes make som planterar fruktträd. De hoppas kunna flytta tillbaka till landsbygden om några år. De vill få ihop mer pengar innan flytten och pengar tjänar de här i Bangkok, där jobben finns.
Deras barn är vuxna och skolgången betald så nu hoppas de kunna lägga undan lite pengar. Drömmen är att på äldre dagar bo i frisk luft med naturen utanför huset. De hoppas kunna livnära sig på jorden men vet att de även som gamla kommer att få jobba hårt för att klara sig.
 
(null)
Yut (vår driver) gör också allt han kan för att tjäna pengar. Han jobbar övertid och extraarbetar så att han kan betala för sonens skola och med tiden vill han kunna köpa ett eget hus. Hans fru jobbar igen efter att ha varit sjuk i bröstcancer.
 
Jag hoppas innerligt att båda våra trotjänare kommer att få det bra även när de är gamla.
Ditte
2018-10-08 @ 21:18:36

Tyvärr ser det ut så här för stora delar av världens befolkning. Och precis som du önskar jag era "trotjänare" det bästa och de har ju tur som just jobbar hos er. Detta du berättar ger ju perspektiv på våra helt olika liv. Tack för att du delger.

Svar: Perspektiv är ju alltid bra.
Anette

Ama de casa
2018-10-09 @ 09:30:27
URL: http://amacasa.wordpress.com

Vilket fint och varmt inlägg om era trotjänare! Håller tummarna att det går bra för dom framöver så dom kan följa sina drömmar.

Även om jag älskar att resa och har bosatt mig i Spanien är jag innerligt tacksam att jag är född på "rätt" ställe i världen. Det har ju gett mig dom möjligheter jag har här i livet.

Svar: Visst är man tacksam över att vara född på rätt plats, av rätt föräldrar.
Anette

Emma, Sol som sol?
2018-10-09 @ 09:49:40
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Ja, många har dåliga löner. Tittar man på jobbvakanserna här på Costa del Sol så finns det städjobb för 500 €/månad heltid. Mäklare finns det ju ett överflöd av här. Många jobbar utan lön, får endast provision, medan andra har en grundlön på kanske 500 € och sedan får de provision (om de mot förmodan skulle sälja).

Svar: Oj, jag trodde nog att lönerna var bättre än så i Spanien.Hemskt att jobba med bara provision.
Anette

FREEDOMtravel
2018-10-13 @ 10:40:44
URL: http://www.freedomtravel.se

Att se hur människor har det i andra länder i världen ger perspektiv. Även om det naturligtvis inte är perfekt i Sverige så har vi det enkelt här på många sätt.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0