Cykleltur med minnen

Att cykla är inget jag är van vid längre. Annat var det förr, jag cyklade alltid.
Igår trampade jag i alla fall runt i vårt närområde. 
Vi bor och har alltid (sedan jag flyttade till Linköping) bott nära Stångån.
 
Linköping är beläget långt från kusten och Stångån som flyter genom staden är vårt enda vattendrag.
När jag flyttade hit 1988, saknade jag vatten och hav. En å kan inte riktigt konkurrera med kusten.
 
Här ser ni vårt första hem som familj. Ett parhus på en liten mysig gata. Det var länge sedan vi flyttade härifrån och huset och tomten ser ganska annorlunda ut.
Vi bodde här från juli 1991 till september 2002, våra barns första hem. Området med 50 familjer var perfekt när barnen var små. Alla kände alla och vi hjälptes åt. Två av familjerna som bodde här umgås vi fortfarande med.
 
Närheten till ån gjorde området attraktivt.
 
Vi hade (och som ni ser finns den kvar) en badplats på området.
Nu när jag ser mina barns badplats tycker jag nästan synd om dem. Själv bodde jag som barn i Karlskrona där badplatserna är oräkneliga och naturliga.
 
Nu för tiden kan man cykla längs med ån, från Hjulsbro ända in till stan. Förr var en lång sträcka endast öppen för dem som ägde en kolonilott. Det har under åren debatterats i det oändliga huruvida vi övriga skulle kunna få passera området.
Nu är det alltså helt ok vilket gör att cykelvägen in till stan blivit så mycket trevligare.
 
Den här kolonilottsägaren verkar musikintresserad.
 
Det finns flera broar över ån, på vägen in emot city. Det här är den nyaste men den börjar bli gammal. En fin träbro, Spångerumsbron. I folkmun går den under namnet Golden Gate.
 
På andra sidan ån är det rena rama landet.
 
Nu var det inte bara dagens tur som satte fart på mina minnen.
 
Min nygamla cykel, som ingen av mina syskon behövde men väl tyckte att jag kunde få, blev en del av arvet efter min far. Den rullar så jäkla bra och jag har faktiskt pappa med mig när jag far runt.
Numera är det inte så svårt att få en syl i vädret. Jag pratar och han lyssnar.
 
emma
2018-05-30 @ 10:21:44
URL: http://nouw.se/islycka

vilken fin natur :)

Svar: Sverige är fint 😊
Anette

Ama de casa
2018-05-30 @ 11:31:29
URL: http://amacasa.wordpress.com

Vilken härlig tur i minnenas allé! (Fast nån allé såg jag inte direkt till... ;-) )
Såg väldigt fint ut, och den där musikaliska bänken - just love it! :-)

Trevligt att kunna ta en cykeltur med pappsen på den ärvda cykeln. Även om han inte säger så mycket så är det väl tryggt att ha honom med :-)

Svar: Det är inte så dumt med sällskap på cykelturen. Han lägger sig inte i vart vi ska utan hänger bara snällt med 😉
Anette

Emma, Sol som sol?
2018-05-30 @ 16:37:43
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Men åh så vackert!!! Gillar verkligen den där bänken, kolonilotter är verkligen fantastiska! Och bron! Så fin!

Men cykeln ... Åh, jag saknar min cykel! Jag har en liknande men röd, en riktig damcykel! Den står magasinerad i Sverige, i säkert förvar (hoppas jag!).

Svar: Att cykla är så skönt. Om det inte blåser och regnar.
Anette

SysterYster
2018-05-31 @ 06:02:37

Låter härligt...

Svar: Underbart 😀
Anette

Biggeros
2018-05-31 @ 17:40:14
URL: http://biggeros.blogg.se/

Så härlig cykeltur du tar med oss på. Jag har ju bott på Sturkö/ Blekinge med familjen. Där växte barnen upp med en fin skärgård/ skog och havet utanför husknuten. Cykkade gjorde man ofta som barn men nu blir det färre gånger. Härligt att du har tagit över din fars cykel och kan ha honom på pakethållaren var än du cyklar🤗
Underbar miljö du visar.

Svar: Då hade dina barn samma tillgång till bad, stränder och klippor som jag hade.Kommer att besöka Sturkö om ett par veckor, kanske får du se lite bilder från platser du kånner igen.
Anette

Ditte
2018-05-31 @ 23:21:51
URL: http://dittemitti.se

Vad roligt att få komma med i Linköpingstrakten på en cykeltur och på denna fina cykel. Jättefina omgivningar.
Härligt att du har din pappa med dig på cykelturerna. Jag cyklar ju gärna både hemma i Stockholm och här i Torrevieja. (I Spanien när det inte är altför hett)
Önskar dig fortsatt fina dagar och jätteroligt att se var ni tidigare bodde. Kan dock förstå att du saknar havet...

Svar: Jag vet ju att du, liksom jag, gillar hav och cykel.Jag ska snart få se lite vatten igen. Kusten i Blekinge väntar på mig och snart ska jag även, förhoppningsvis, få bada i Bottenviken.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0