Läsa eller lyssna?

Tidigare hade jag svårt att lyssna på ljudböcker. Jag gjorde det bara på långresor i bil tillsammans med familjen.
Jag ville absolut läsa själv, inte bli påverkad av uppläsaren. Ville ta det i min takt, ibland läsa väldigt noga och suga på orden, ibland raskt skumma vidare. Det hände också att jag retade mig så på den som läste att jag därför tyckte boken var dålig.
 
Sedan en tid tillbaka snikar jag på yngsta dotterns ljudbokskonto och jag har blivit beroende.
Jag läser fortfarande och tycker det passar mig bäst men att lyssna är en helt annan grej. Jag kan lyssna samtidigt som jag gör annat och det tilltalar mig.
 
Det finns många olika att appar att välja mellan. Den vi har kan delas med ett par vänner. 
Det passar mig att dottern har medlemskap som hon låter mig vara med på, jag kan nämligen inte få eget medlemsskap på just denna app eftersom jag inte är skriven i Sverige.
 
Jag har hittat några favorituppläsare och håller mig till dem. Det är ju trist om en bra bok blir dålig för att jag inte gillar sättet den framförs på.
 
Det finns för- och nackdelar med ljudböcker men för mig har det blivit ett bra komplement även om jag fortfarande föredrar att läsa en riktigt bra bok.
 
Numera köper jag sällan eller aldrig dyra inbundna böcker utan håller mig till de billigare pocketböckerna. Man behöver inte vara så rädd om boken utan kan ha den med på resor, på stranden eller var man nu befinner sig. Att sedan lämna den vidare till nästa läsare eller att överta en bok som någon annan läst är ett bra och billigt sätt att konsumera litteratur.
 
Dagens aktiviteter, gym och och besök på nagelsalong, passade utmärkt med hörlurar och en bok i öronen.
 
Vad gillar du bäst, att läsa eller lyssna?
Systeryster
2018-03-11 @ 12:05:34

Att lyssna och gärna med Marie Rickardsson eller Katarina Everlöv som uppläsare

Svar: Jag håller med, dem lyssnar jag också gärna på.
Anette

Mille
2018-03-11 @ 17:54:28

Älskar att lyssna på böcker. Finns ca 100 st i vår "bokhylla". Finns att låna i fall intresse finns.

Svar: Får botanisera i din hylla nästa gång jag är i Motala :)
Anette

Ditte
2018-03-11 @ 18:15:30
URL: http://dittemitti.se

Jag läser gärna i vissa lägen men lyssnar också väldigt gärna. Jag har "storytell" som jag är väldigt nöjd med.
Vad gäller den som läser så är dte ju väldigt viktigt för upplevelsen och att hitta sina favoriter gör en ju efter ett tag. När jag lyssnat på GW som läst sina egna böcker har jag tyckt att det varit väldigt bra.
Gillar också Marie Richardsson och Katarina Everlöv men det det beror lite på vilken "genre" det är.
Fint att du kan lyssna genom dotterns app.

Svar: Jag minns när barnen var små och hela familjen lyssnade på Astrid Lindgrens sagor som hon läste själv. Hon hade ett sätt att läsa och en röst som gjorde historierna än bättre.
Anette

Emma, Sol som sol?
2018-03-11 @ 20:53:25
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Läsa. Definitivt! Utan tvekan! Tycker det är tillröckligt trassligt att lyssna på de språkpoddar jag vill höra. :)

Jag har inte lyssnat på någon bok frivilligt på maaaasor med år. Det var Tintin på bibblan när jag var liten och det var Kvinnan i sjön av Raymond Chandler 1985.

Jag själv är ju en enorm förespråkare av eboken på en riktig eboksläsare. Det borde ju passa dig, skaffa ett lånekort på Sthlms Stadsbibliotek (kanske med hjälp av dottern). Där kan du även låna ljudböcker förresten.

Svar: Tack för bra tips.Visst är det väl bäst att läsa själv men ibland är det bekvämt att lyssna.
Anette

Marina
2018-03-11 @ 21:13:50
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Jag har alltid en lyssnarbok på g när jag är ute och går. Jag försökte sluta men det visade sig att det inte gick så jag är tillbaka i "lyssnaträsket". Men det är väldigt viktigt med uppläsare. Det har hänt att jag avbrutit en bok på grund av dålig uppläsare. Den absoluta favoriten är Stefan Sauk. De böcker han läser blir till en enmansteater.

Svar: Ja, han är också bra. Däremot lyssnade jag en (blev bara en) gång på en manlig kollega till honom som det bara inte gick att höra på utan att reta sig. Kanske någon annan tycker att han läser bra, vi har ju olika smak, tack och lov.
Anette

Ama de casa
2018-03-13 @ 10:07:03
URL: http://amacasa.wordpress.com

Jag lyssnade mycket förr, då på kassettbandens tid. Det blev ofta krångligt för när jag tappade uppmärksamheten på exempelvis bussen till jobbet så var jag tvungen att spola tillbaka. Då det var ett sånt där självvändande band så fattade jag aldrig åt vilket håll jag skulle spola, så det kunde ta hela resan till jobbet för att komma tillbaks dit där jag startade ;-)

Nu är det pocketböcker som gäller som jag ger vidare. Sen har jag upptäckt fördelen med läsplattan på långresor. Lånar böcker till den gratis från biblioteket.se. Perfekt!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0