Dagens accessoarer

Trots att vi är inne i den torra, svala perioden kan det regna hejdlöst.
Skyfallen är ofta väldigt lokala, det kan ösregna runt Nana medan det här i Asoke inte kommer en enda droppe.
 
På förmiddagen regnade det ihärdigt i Bangkok och det blev till att ta på flip-flop och fälla upp paraplyt.
 
 
Tillsammans med ett par väninnor åkte jag idag till Klong Toey (Bangkoks slumområde) för lämna lite kläder som förhoppningsvis kan komma till nytta.
När vi kom närmare området såg vi att vattennivån där var för hög för att åka ända in med bilen.
Vi lyckades ta oss till Mia (som driver Mammas kök) och fick lämna våra grejer där.
HÄR kan du läsa ett tidigare inlägg från Klong Toey.
Hon bjöd på kaffe och vi pratade en stund, tyvärr kände vi oss tvungna att skynda därifrån eftersom regnet vägrade ge sig och vi var lite rädda att vi skulle bli fast och inte kunna ta oss hem.
 
Kan ni tänka er att bo i ruckel eller plåtskjul och med vatten upp till knäna?
Det är vardag för invånarna i Klong Toey.
 
När det regnar då regnar det rejält. Den här bilden är tagen strax utanför Bangkok, vid ett tillfälle i höstas, under regnperioden.
 
Nu har regnet upphört och solen är på väg fram mellan molnen.
Det kommer att bli en varm och fuktig eftermiddag.
Marina
2018-01-31 @ 09:21:46
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Jag förstår vad du menar, och ibland kan jag sakna de där häftiga monsunregnen. Inte så jag vill ha dem här direkt, men ändå...

Svar: Säga vad man vill men de rensar luften från smog och även om det inte känns lika friskt som efter en urladdning hemma så behövs skurarna. En rejäl dusch av naturen.
Anette

Ditte
2018-01-31 @ 10:08:57
URL: http://dittemitti.se

Så fint att dela med sig av det som inte behövs och glädja andra. Tack för länken till KLong Toey. Vet att jag läste ditt inlägg då härifrån men gjorde det gärna igen. Ja, tillvaron ser olika ut för oss.

Detta regn kan verkligen ställa till rejält med besvär när det kommer . Har upplevt lite av det både i Thailand, Malaysia och Filippinerna och varit glad att jag inte bott i markhöjd.

Skönt att solen är tillbaka så att det kan torka upp.


Svar: Förut brukade jag lämna kläder och annat som jag inte behövde till IDC, men numera åker vi inte dit. Att lämna dem till invånare i fattiga kvarter känns bra.Mina väninnor hade gjort rejäla rensningar och hade med sig massor av "bra ha saker", hoppas de kommer till nytta.
Anette

Ama de casa
2018-01-31 @ 10:42:43
URL: http://amacasa.wordpress.com

Ja fy sjutton... När man tänker på hur många har det så blir ens egna "problem" verkligen av i-landstypen.

Svar: Man vet ju att människor lever på det här viset men man behöver ibland se det på riktigt för att ana hur illa det kan vara.Som du skriver, ens egna problem blir verkligen pyttesmå.
Anette

Lena i Wales
2018-01-31 @ 13:45:44
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Svårt för många i översvämmade ställen.
Vilken fin insats ni gör i slumkvarteren! En eloge till er!

Svar: Mitt bidrag är ytterst litet men de svenska kvinnor som jobbar hårt gör ett fantastiskt jobb. Annika på hang on hangers och Mia på Mammas kök är helt underbara.De är värda all beundran.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0