Sval morgonpromenad

Vi är i Sydkorea och här i Seoul är det svalt och soligt. Det är ganska skönt att ibland åka bort från hettan och fukten i Bangkok.
 
I morse tog jag en rejäl långpromenad. Maken gick till sitt och jag gjorde honom sällskap en bit för att sedan fortsätta på egen hand.
 
 
Efter en stund tog jag sikte på Namsan Mountain. Jag har gått i parken och promenerat upp till Seoul Tower tidigare men det har alltid varit på hösten. Nu ville jag se hur naturen såg ut i februari.
 
Någon snö såg jag inte men bäckarna och dammarna var frusna. För några veckor sedan var det isande kallt, det var närmare -20 grader.
Nu pendlar temperaturen runt noll, beronde på hur solen värmer. 
 
När jag traskat runt på kända vägar i parken en stund kände jag för något mer utmanande.
För att hålla hjärnan igång sägs det ju att man måste trampa nya stigar och beträda okänd mark.
 
Sagt och gjort. Jag klev av stigen och gick in i skogen, kanske lite dumdristigt för en person som jag, en vimsig svensk kvinna med total avsaknad av lokalsinne. Nu visste jag att berget inte är så himla stort och om jag kom vilse så skulle jag ju komma nerför det på någon sida.
Dessutom måste ju ormar och annat ottyg ha gått i ide.
 
Eller? Nja jag hajade faktiskt till och adrenalinet steg för en sekund då detta uppenbarade sig. Ett tjock rep kan se lite ormlikt ut på håll och utan glasögon.
Nu var det bara ett gott tecken, här finns det, eller har i alla fall funnits, människor.
 
Ännu ett tecken på mänskliga varelser.
Bra att veta att jag hade tak över huvudet om det skulle krisa till sig.
 
Efter en god stund och med iskalla fingrar hittade jag tillbaka till hotellet.
Nu är klockan här hög tid för afternoon tea.
Det tycker jag allt att jag är värd efter långpromenaden i "vildmarken".
 
 
 
Ditte
2018-02-21 @ 10:02:47
URL: http://dittemitti.se

Vad trevligt att byta ut hettan och fukten i Bangkok mot det betydligt svalare Seoul. Och detta med att trampa nya stigar i alla bemärkelser tror jag är viktigt. Och vilken trevlig vandring vi fick fölka med på. Jag har aldrig varit i Seoul så jag är både road och tacksam över att via din blogg och fina bilder få följa med.
Du klarade galant att hitta tillbaka till hotellet och jag kan tänka mig att "afternoontea" smakade riktigt bra.
Önskar dig fina dagar och ser fram emot mer.

Svar: Ja, du förstår att man blir lite trött på värmen ibland, det är sällan lagom varmt. Lika trött blir man på kyla, att man aldrig är nöjd mer än korta stunder. Som sagt ombyte förnöjer.
Anette

Veiken
2018-02-21 @ 10:54:41
URL: http://veiken.se

Det är verkligen en väderkontrast Bangkok-Seoul. Kollar ni något på OS? Trevligt att gå i dina fotspår i den stora staden. Finfina bilder. Tack för det!!!

Svar: Vi har inte varit i OS-byn ännu, maken jobbar ju i veckan. Vi hade tänkt se 5-milen på lördag men biljetterna är slut och tågen redan överfulla. Nästa plan var att se Sverige i semifinal i hockey i morgon, men nu gick de inte vidare. Vi får se om det nu är för sent att se något intressant.
Anette

Jessica Högberg
2018-02-21 @ 16:43:16
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Ha ha, det var modigt! Glad att du är tillbaka=))

Svar: Något måste man ju hitta på för att krydda tillvaron, eller hur?
Anette

Jessica Högberg
2018-02-22 @ 06:22:10
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Verkligen=)

Ama de casa
2018-02-22 @ 09:31:13
URL: http://amacasa.wordpress.com

Så tufft av dig att gå där alldeles själv, och så fint det var. Särskilt det frusna vattenfallet :-)


Svar: Ah, jag är inte så tuff som somliga tror ;)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0