Katong

Jag har gjort en liten utflykt till ett område strax öster om Singapores stadskärna, Katong.
Man passerar det på väg till och från flygplatsen.
Jag har flera gånger sett bilder från detta område, på fina hus som jag ville se i verkligheten.
En taxi tog mig enkelt dit.
 
Husen på Joo Chiat Street är verkligen fina.
De är målade i olika kulörer och har fantastiska fasader.
Tjusigt utsmyckade och försedda med läckra kakelplattor.
 
 
 
De flesta husen är byggda i början på 1900-talet av immigranter från Kina.
 
I området finns många restauranger, barer och små butiker.
 
Jag hade också tänkt att jag skulle lära mig lite om invånarna som bor/bodde här, så kallade Pernakans.
Därför styrde jag kosan mot Katong Antique House som beskrivs som ett litet levande museum. Ett hus där en typisk Pernakanfamilj bott. Jag blev tyvärr rätt besviken då det inte gick att läsa sig till någon kunskap och den äldre mannen som driver stället hade annat för sig än att informera mig.
Jag tyckte att huset mest liknade en loppmarknad.
 
 
Taket i köket var rätt fint.
 
Kanske var mina förväntningar för höga eller kanske var jag på fel humör.
Inte så att jag ångrar mitt besök men inte heller något jag rekommenderar.
 
Ama de casa
2018-02-06 @ 10:46:10
URL: http://amacasa.wordpress.com

WOW!!! Vilka otroligt vackra hus! Måste ha varit hur trevligt som helst att vandra runt där och titta på allt.
Synd bara att museet var en besvikelse. Liiite väl många pryttlar - tänk att behöva damma där... ;-)

Svar: Det var väldigt rörigt men jag sg faktiskt inte en dammtuss. Imponerande 😀
Anette

Veiken
2018-02-06 @ 15:18:13
URL: http://veiken.se

Oj, det ser ut som riktiga godishus. Läckert. Jag förstår att du gärna vill se detta...

Ditte
2018-02-06 @ 16:21:36
URL: http://dittemitti.se

Vilket trevligt område med alla dessa vackra hus. Men visst hade det varit roligt att få veta mer om de som byggt husen och bott i dem. Jag had enog också blivit besviken.
Tack för turen hit och även fast jag varit i Singapoere några gånger har jag inte sett området elle rhört talas om det. Men nu har jag vidgat vyerna.
Jätteifna bilder!

Jessica Högberg
2018-02-06 @ 20:42:47
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Vackert, trist att du inte är nöjd!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0