Kanchanaburi

Vilka trevliga dagar vi haft tillsammans med makens kollegor och deras familjer.
 
Vi har det bra, vi här bak i bilen!!!
 
Resan gick till staden som blev känd efter att filmen "Bron över floden Kwai" haft premiär år 1957.
Många turister åker hit för att se bron och kanske åka en bit på "dödens järnväg".
HÄR kan du läsa om vårt förra besök i Kanchanaburi.
 
Även om man känner historiens vingslag och förstås blir beklämd när man besöker denna plats hade vårt besök den här gången mest fokus på att umgås och ha trevligt tillsammans.
Allt var mycket bra arrangerat och vi hann med mycket under vistelsen.
 
Vi har lagat mat.
 
Råvarorna väntar på oss.
 
Här lagas det Larb Moo, en av mina favoriträtter.
 
Vi fick också själva laga till Tom Kha Gai ( kryddstark kycklingsoppa med kokosmjölk).
I ett senare inlägg ska ni få några enkla recept på god thaimat.
 
Mest har vi ätit mat, vi har testat på massor av thailändska rätter.
 
Skaldjur med curry, serverad i kokosnötskal.
Jag vet faktiskt inte hur många olika rätter vi åt, kanske 15-20. Jag tyckte om dem alla, med ett undantag.
 
Det här är en dessert.
Den heter "gröna maskar med kokosmjölk. Lyckligtvis var maskarna gjorda av gelé, men de föll mig ändå inte i smaken. Just efterrätterna passar inte mig, med ett par undantag.
 
Vi har lekt och tävlat.
 
Fotboll.
 
Ibland gick det hett till.
 
Naturligtvis vann vårt lag. Hur skulle vi kunna förlora med dessa keepers :)
 
Vi har sett oss omkring.
 
 
Kinesiska tempel.
 
Här drar den lilla lila båten oss, vi är ombord på en typ av flotte, längs med floden.
 
Här sitter delar av gänget och har det bra.
 
 
Vi gick i land vid ett tillfälle då vi besökte ett litet krigsmuseum.
 
När vi åkte vidare upptäcktes det snart att några passagerare blivit kvar i land. Den lilla dragbåten, la till oss vid en brygga och skyndade efter de tre strandsatta.
 
Sista kvällen bjöd på lite spänning. Maken och jag fick oss en rejäl adrenalinkick då vår aircondition 
exploderade och började brinna. Allt gick bra och vi var snart installerade i ett nytt rum.
 
Tur var ju det, inte ville vi missa sista middagen.
 
Jag är just nu hemma i Bangkok igen. Maken är på väg till Singapore och i morgon reser jag efter honom.
Vi kommer att fara än hit och än dit under våren vilket är jättekul.
 
 
 
Marina
2018-02-04 @ 09:29:16
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Jag kan bara hålla med! Thailändsk mat är fantastiskt god, men just efterrätterna kan jag avvara. Tom Kha Gai är en klar favorit :)

Svar: Efterrätterna är ofta söta eller intetsägande. Kanske behövs det efter de kryddstarka huvudrätterna.
Anette

Malin
2018-02-04 @ 09:44:20

Så mycket kul och spännande du får vara med om. Sånt som många av oss aldrig får uppleva :)

Svar: Ja, det känns lyxigt och det gäller att passa på. Tiden går fort och rätt som det är är det dags att flytta hem.
Anette

Veiken
2018-02-04 @ 10:04:17
URL: http://veiken.se

Kanchanaburi var en av de första platser jag utflyktade till när jag kom till Thailand 1993. När jag besökte krigskyrkogården där, kunde jag inte hålla tårarna tillbaka. Unga grabbar som låg sida vid sida. De hade placerats bredvid sina landsmän- Unga killar mellan 18 och 25 år.......

Svar: Ja, vi var vid kyrkogården förra gången. Alla dessa unga män vars liv inte var värda ett dyft. Fruktansvärt sorgligt.
Anette

Jessica Högberg
2018-02-04 @ 12:47:18
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Låter riktigt mysigt! ❤

Svar: Både mysigt, kul och intressant. En bra resa.
Anette

Ditte
2018-02-04 @ 15:38:09
URL: http://dittemitti.se

Jätteroligt att få komma hit igen. Har varit här några gånger, men dock länge sen. Historien finns ju kvar och kyrkogården minns jag så väl. Så sorgligt! Var här första gången 1980(när jag jobbade i Thailand) och sedan 2004 och 2006. Länge sedan alltså.

Vilken härlig och rolig heg ni fick. Ja, bortsett från olyckan med er ac. Had eju kunnat gå riktigt illa. Thailänds mat är så gott och vilken lycka att både laga och få äta den och även få den serverad.Håller med dig om desserterna. Inte mina favoriter heller. Tar hellre färsk frukt.

Väldigt fina bilder och en hel del kände jag igen. Men inte allt.

Önksar dig en fin och njutbar resa och vistelse i Singapore.


Svar: Jag tror att det är sig ganska likt. Fler turister och fler hotell skulle jag gissa.Frukt passa ju alltid och här finns många goda frukter att välja mellan, perfekt som efterrätt.
Anette

Ama de casa
2018-02-04 @ 17:27:50
URL: http://amacasa.wordpress.com

Men oj! Vilken tur att det inte gick värre när AC-n exploderade... Fy vad otäckt!

Maten såg vansinnigt god ut! Undrar om jag har ätit idag? Tror inte det... (Jo, det har jag, men jag är bra sugen på nåt nu igen - blir alltid så hungrig när jag läser bloggar av nån konstig anledning... ;-) )

Kanchanaburi var vi till 1987, fast då åkte vi lokalbuss från Bangkok dit upp och jag höll på att svettas ihjäl. Rött svett, typ. Hade blivit av med väskorna på flyget och panikhandlat ett rött linne och röda shorts. Dom färgade av sig rejält... :-D (Väskorna kom fram efter nån dag...)

Svar: Oj, lite "blod, svett och tårar" över den resan. Tur att du fick din väska så du slapp köpa fler kläder av mindre bra kvalité.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0