Ett risigt inlägg

I Asien äts och exporteras stora mängder ris.
Thailand är ett av de länder som exporterar mest ris i världen och thailändarna äter ofta ris till varje måltid.
Att odla ris är mycket arbetskrävande och när man vet det kan man förstå att det finns mycket stolthet och en hel del aktning och respekt för grödan. I Thailand har man samma ord för mat och ris och när man är hungrig säger man bokstavligen "jag vill äta ris".
 
Det finns flera sorters ris, här odlas sumpris.
Säsongen börjar i maj/juni då man förbereder jorden på vattendränerade fält. Därefter fylls fälten med vatten och riskornen sås, de gror i vattnet och sedan tömmer man fälten på vatten igen.
Nu tillför man näring och fyller åter på med vatten. Vartefter plantorna växer höjer man vattennivån. En del av växten måste alltid vara ovanför vattenytan. Kan man inte fylla och tömma fälten på detta sätt måste man plantera om dem på mer vattenrika fält.
Huvudskörden äger rum i mitten på den svala perioden (i den södra delen av landet kan man faktiskt få två skördar per år). Riset tröskas och kornen får sedan ligga i solen och torka.
I början av den varma perioden bränns stubben på risfälten och cykeln börjar om.
 
Bilderna i kollaget nedan är hämtade på nätet. Den översta till höger är tagen av Ramaya Venkateshakan och de övriga av en svenska i Bangkok, Susie Ogeborg.
Härom dagen var vi på en mycket trevlig restaurang på soi 1, Ariyasomvilla.
Här fick vi en färgglad fördrink, gjort på Butterfly Pea Flower. Blomman är starkt blå och när de torkade blommorna får dra i vatten blir drycken vackert blå, tillsätter man sedan några droppar citron ändrar vätskan färg, till skarpt lila. Drycken ska vara mycket nyttig då den innehåller en hel del antioxidanter.
Riset vi fick till huvudrätten var också färgat av den fina blå blomman.
Till efterrätt åt jag Mango och Sticky Rice. Riset var gjort av så kallat Berry rice som också är extra nyttigt....och gott. En fantastisk lunch, tack till SWEA-programgrupp som anordnat den.
 
Idag ska vi, om några minuter, ut på en mindre resa tillsammans med makens Bangkokkollegor.
Vi får se om det blir ett antal måltider där ris ingår, skulle nog tro det.
Vi hörs om ett par dagar.
 
Ama de casa
2018-02-01 @ 10:54:27
URL: http://amacasa.wordpress.com

Ja nog är det mycket jobb med att odla ris alltid. Har sett en hel del av hur dom jobbar på fälten i Asien.
Jag blev däremot väldigt förvånad när vi flyttade hit till Spanien och upptäckte att dom odlar en hel del ris även här. Det trodde jag inte. Det är väl för att få ris till alla paellor, kan tro ;-)

Ha en trevlig minitripp! :-)

Svar: Jag har sett odlingar i Italien också, där behövs det väl till risotto.Nu blev jag sugen på paella, det var ett tag sedan.
En härlig fredag önskar jag dig 😊
Anette

Ditte
2018-02-01 @ 23:08:33
URL: http://dittemitti.se

Visst är riset viktigt som basföda och så i stora delar av Asien.
Så bra du beskrev risets väg från panta till det "vi äter på tallriken". Var ju för länge sedan med om att både plantera ris och skörda det. Också i Thaland och på landet nära gränsen till Kambodja.

Och SWEA! Så bra att de finns. Var medlem där i Peking och de vänne rjag fick finns fortfarande med mig.

Intressant med denna växt som färgar riset och drinken blå. Och är den nytttig så är det än bättre.

Önskar dig en fin helgresa och vänta tacksamt på en rapport.

Svar: Eftersom du varit med och jobbat på fälten vet du hur mycket jobb som ligger bakom en portion ris. Vilken erfarenhet. Visst är SWEA ett bra nätverk, speciellt när man kommer ny till ett annat land.
Många nya vänner får man.
Trevlig helg på dig också.
Anette

Marina
2018-02-02 @ 09:45:37
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Det är väldigt mycket arbete med det där riset. Jag var väldigt fascinerad när jag såg risfälten första gångerna med alla arbetare som plaskar omkring på fälten. Tyvärr så kan ju brännandet av fälten föra med sig otrevlig rök, men frågan är hur det skulle kunna lösas på något annat sätt. De behöver ju flera omgångar under året.

Svar: Ja, tyvärr bidrar de brinnande fälten till den dåliga luften.Just under den heta perioden blåser det inte särskilt mycket och eldröken ligger kvar.
Anette

Veiken
2018-02-02 @ 12:46:02
URL: http://veiken.se

Jag hörde någon som sa att man alltid ska se till att inget ris förfars, med tanke på allt arbete som ligger bakom risodling. Man ska ha respekt för jobbet som man lagt ner för att andra ska bli mätta.
Sticky rice med mango är mumma.....

Svar: Om man är bortbjuden bör man tydligen smaka på riset först, om man ska vara artig.Man ska också se till att äta upp allt ris man fått eller tagit till sig.
Godaste thaidesserten enligt mig .
Anette

Jessica Högberg
2018-02-02 @ 16:43:01
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Ha ha, tror också att du kommer få ett och annat riskorn men jag önskar dej en härlig resa!

Svar: Ris blev det, mycket ris men också massor av annat gott.
Anette

Lena i Wales
2018-02-03 @ 09:05:43
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Jätteintressant! Inser att jag har haft väldigt dålig koll på hur ris odlas. Också kul hur ordet mat och ris används, gillar språk.
Ha det bra!

Svar: Jag hade också dålig koll på det här med risodling. Jag har förstås sett alla risfält och hur odlarna går där på fälten med vatten upp till knäna. Kan inte låta bli att tänka på alla ormar som måste trivas där.Visst är det kul med språk, min thailändska är dock väldigt knaper.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0