Smutsig byk.

Jag har haft vissa problem med att tvätta min smutsiga byk. På juldagen bestämde sig nämligen vår gamla trotjänare, Miele, för att ta ledigt.
Tyvärr har jag i detta fallet ingen nytta av min trevliga grannfru. Hon har sedan en tid tillbaka nyttjat vår maskin eftersom hon har haft en vattenskada i sin tvättstuga så den står liksom på tork.
Typiskt att sånt här händer när hantverkare är lediga och man har mycket tvätt.
 
Jag kunde inte låta bli att tänka på hur det var förr.
Då hade jag kanske legat på knä vid Stångån och bykat. 
Nu för tiden är det ingen som tvättar eller tar sitt julbad i ån.
 
 
Inte helt sant, tydligen.
Det stora julbadet är visst fortfarande en populär företeelse.
 
I kväll kommer goda vänner på middag och eftersom mina dukar ligger i tvättkorgen är jag glad för denna julklapp.
 
Dessa vackra bordsunderlägg från Svenskt Tenn, designade av Josef Frank, fick vi av döttrarna.
Nu kommer de väl till pass.
 
I morgon går färden mot Stockholm, vi ska träffa döttrarna, lite vänner och fira nyår där.
Det blir ett bra slut på året, ett år som gick väldigt fort.
 
Bilden är lånad från Expressen.
 
Gott slut och gott nytt år önskas ni alla.
 
 
Emma, Sol som sol?
2018-12-28 @ 16:09:50
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Jamen jisses så oturligt. Har ni kollat filtret? Det är ju annars klassikern, att den vägrar för filtret är igenluddat.

Fint med bordstabletterna, bra att de kunde rycka ut!

Svar: Tack för rådet men så enkelt var det inte denna gång.
Maken är en fd flyplanstekniker och jag har jobbat med teknisk support mot laboratorieverksamhet så just felsökning är vi bra på.Kretskort och motor behövde bytas, en historia på minst 4000 kr. Maskinen har tvättat åt oss i 18 år så nu får hon vila.En ny syster är beställd och flyttar förhoppningsvis in nästa vecka.
Anette

Ama de casa
2018-12-29 @ 10:27:54
URL: http://amacasa.wordpress.com

18 år är ju en rätt gedigen ålder på en tvättmaskin, även om det aldrig är kul att köpa nya vitvaror. Dom ska ju (likt en bil) bara fungera och utföra sitt jobb...

Jättefina tabletter! Himla bra med presenter som genast kommer till användning :-)

Ha ett riktigt bra upplopp på året och ett Gott Nytt År ni med! :-)

Svar: Vi kan inte klaga på maskinens livslängd, 18 år får vi nog vara nöjda med.God fortsättning på 2019 😊
Anette

Ditte
2018-12-29 @ 18:00:46
URL: http://dittemitti.se

Så typiskt! Men det kunde ju ha varit värre. En god trotjänare har maskinen ju varit.
Oh, dessa bordstabletter är så vackra. Har sett dem i butiken. Hos Svenskt Tenn kan jag gå länge...Finns så mycket vackert där.
Önskar er nu en fin resa till Stockholm och jag är säker på att det blir många trevligheter där.
Passar på att önska dig ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År.

Svar: Både Svenskt Tenn och Carl Malmstensbutiken, där på Strandvägen, är trevliga att gå runt i. Nu har de dessutom rea, då gäller det att passa på.God fortsättning på det nya året.
Anette

Lena i Wales
2018-12-30 @ 09:58:08
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Har nedan läst om er trevliga jul, härligt.
Ja tänk hur de fick slita förr med tvätt (inkl babyblöjor, kanske för flera barn) för stora familjer. Jag är glad att jag lever i denna tid, vad gäller detta.
Gott Nytt År!

Svar: Ja, vad de måste ha slitit, skönt med modern lyx.God fortsättning på det nya året. 😊
Anette

ajlimullersandvik.blogg.se
2018-12-30 @ 18:09:35
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

helt fantastiskt bordsunderlägg, vilka fina klappar! Vi hade egen tvättmaskin förr, sedan en månad tillbaka har vi gemensam tvättstuga och det är lite svårt att vänja sig vid tidsbokningen XD

Svar: Det är alltid svårt att vänja sig av med bra grejer. Människan är oftast flexibel men visst är det skönt att själv kunna bestämma helt när man vill tvätta. 😊
Anette

Biggeros
2018-12-30 @ 19:32:17
URL: http://biggeros.blogg.se/

Ja, än har jag inte tvättat sedan senaste resan. Vi har haft nog med annat som är roligare än att byka..
Vår dotter har åkt tillbaka till Sverige så detta Nyårsfirande kommer att bli lugnt=)

Svar: Jag förstår att tvätten inte prioriteras när du haft finbesök.God fortsättning på det nya året.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0