Parker

Som storstadsbo är jag himla glad för de grönområden som finns i staden.
 
Benjakitti i morgonljus.
 
Jag undrar hur många varv jag gått runt den lilla sjön. Varvet är 1,8 km.
 
Lika vackert alla tider på året.
 
För att få lite variation går jag ibland till den större Lumpini Park.
 
Man kan lätt gå mellan parkerna, via skywalks. Det gäller bara att hitta dem.
 
 
När man väl är på broarna är det bara att trava på, ovanför vatten och trafik, smidigt.
 
På vissa ställen längs den ca 2 km långa vägen används staket och räcken som vädrings- eller torkställ.
 
I Lumpini finns det  alltid mycket folk och en hel del att titta på.
 
Varanerna är många och det är kul att höra turisters eller nykomlingars skräckblandade förtjusning när de får syn på en ödla av större modell.
 
Thailändarna själva tar det med ro.
 
 
Parkerna kan förstås aldrig ta bort längtan efter skog, berg eller hav men gör mitt vardagsliv gladare.
April är tyvärr en månad då parkpromenaderna nästan är olidliga. Temperaturen ligger ofta på nästan 40°, dessutom är luftfuktigheten hög under den här årstiden.
Jag har (förutom första året 2014) åkt hem till Sverige i mitten/slutet på april. 2015 och 2016 jobbade jag hemma.
Förra året blev april en ledsam månad eftersom min pappa mycket oväntat gick bort och jag fick vänta på mitt visum och flygbiljett innan jag kunde ta mig hem. De veckorna har jag nästan förträngt.
I år blir hemresan för sommaren lite senare, jag åker i mitten på maj. Jag ska alltså ta mig igenom hela april innan det är dags. Det gäller att planera in roligheter.
 
Fick just den här låten i huvudet: 
"Om man gärna vill höra lärkans drill eller trastens glada sång,
om älskar hav och vindar och är trött på glas och betong,
är det konstigt att man längtar bort nån gång?"
 
Den slår liksom huvudet på spiken ;)
 
På tal om lärkan, det är en sånglärka som flyttat in i min palm. Hon lagt två ägg i boet och nu väntar vi med spänning på att de ska kläckas.
Fortsättning följer.......
 
 
 
Malin
2018-04-25 @ 03:24:45

Vilken bra idé att bygga gångvägar ovanför trafik och vatten, det måste underlätta förflyttningarna.
Jag ser fram emot att se dina nya familjemedlemmar, i palmen.

Emma, Sol som sol?
2018-04-25 @ 14:27:18
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Mäh ... min kommentar bara poff - borta!

Jag skrev i alla fall något om att det är härligt med alla parkerna och att de utnyttjas.

Och att jag gillar närbilden på din jätteödla. Den ser lite utmanande ut.

Svar: Varanerna är allt annat än snygga, utmanande kanske stämmer bra.
Anette

Ditte
2018-04-25 @ 16:23:03
URL: http://dittemitti.se

Så skönt med parkerna i närheten och att andas lite piggare luft. Lumpiniparken känner jag till och minns varanerna. Men Benjakitti var helt ny för mig. Så smidigt med gångbroarna och att slippa ge sig genom de trafikerade gatorna. Jätteorligt att följa med dig ut här-
Vackra bilder från fina miljöer.

Lena i Wales
2018-04-29 @ 18:20:47
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

Vad härligt det ser ut!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0