Lagen om alltings jävlighet

Vad är egentligen tur och otur? Enligt  Wikipedia, är det händelser som baseras på tro eller vidskeplighet, trots att de verkar vara slumpmässiga.
En person med tur, är en som det går bra för, särskilt om sannolikheten för att det ska gå bra är låg.
För en person med otur, gäller då det omvända.
 
Jag kan ibland  vara en riktig "olyckskorp" och "måla fan på väggen", dvs jag förväntar mig det värsta. Det handlar oftast inte om mig själv utan rör mina nära och kära, jag är rädd att det ska hända dem något dåligt.
Min önskan är förstås att de alltid ska vara glada och lyckliga.
"Lagen om alltings jävlighet" handlar om att vi ofta tänker så, att om det finns något som kan gå fel så gör det det.
Sådana tankar är oftast både onödiga och obefogade och att oroa sig i förväg är meningslöst.
 
Att vara en "otursfågel" innebär att man har en massa otur. "En olycka kommer sällan ensam", ett talesätt som många gånger stämmer, men beror det främst på ens egen inställning eller sinnesstämning? Ja, så är det nog.
En sak som man vid ett tillfälle ser som otur kan vid ett annat tillfälle bara vara en petitess som man inte lägger någon vikt vid.
 
Regnbågen symboliserar ofta lycka, finns skatten/lyckan vid regnbågens slut? Hittar du skatten har du definitivt haft tur.
 
"Tur i oturen".
Att ha tur handlar nog mest om att göra rätt saker vid rätt tillfälle och ofta vänder man/jag något som först verkade oturligt till att det blev till det bästa, alltså hade jag tur.
Jag är i grunden positiv och ingen "domedagsprofet" men allt är ju inte bara glatt. Att de här funderingarna nu dök upp kom sig av att vi var några som diskuterade olika begrepp angående just tur och otur.
 
Hur vi uttrycker oss speglar också hur vi ser på tur och otur.
"Att ha flyt" anses bra men talesättet "glida på en räkmacka" är inte lika trevligt, eller hur?
Uttrycket "att vara född med silversked i mun", det andas avundsjuka.
"Ta skeden i vacker hand", betyder det att man ska foga sig i ödet?
 
"Alla goda ting är tre" eller "vi får alla vår beskärda del av lycka och glädje", sant eller falskt?
Det finns många talesätt som behandlar ämnet.
 
Hur tänker du? Är du tursam?
Har du "tur i kärlek", kanske?
 
Hur eller hur, idag hoppas jag på tur.
Jag är ju faktiskt ett "söndagsbarn" och de ska enligt gammalt folksägen vara lyckosamma.
Nu väntar golfbanan och ett par trevliga damer :)
Önska mig "lycka till" för det lär jag behöva.
 
 
 
 
 
Ama de casa
2017-09-20 @ 10:32:07
URL: http://amacasa.wordpress.com

Det finns verkligen många talesätt som man kan grunna över...

Själv har jag ett motto som lyder "Det kommer aldrig att gå!". Så tänker jag i många situationer. Men på nåt vis så har jag alltid fel där - för det brukar som regel gå. Hittills har det gjort det i alla fall :-)

Lycka till nurå på golfbanan!

Svar: Ja, det är konstigt att det nästan alltid går och att allt löser sig på bästa sätt, som tur väl är 😉
Anette

Kajsa
2017-09-20 @ 11:28:14

Ja, man kan fundera över det mesta.

Svar: Eller hur?
Anette

Emma, Sol som sol?
2017-09-20 @ 18:19:28
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Jag är en sådan där som oroar mig och våndas. Tror att det är ett sätt att också mentalt förbereda sig utifall det verkligen händer. Fast inte för att det hjälper egentligen för man står lika handfallen ändå.

Jag skrev min uppsats i gymnasiet om skillnad mellan öde och fri vilja inom grekisk mytologi. Kommer absolut inte ihåg vad jag kom fram till men den finns magasinerad i Sverige ...

Svar: Mmm, vi oroar oss nog lite till mans. Förmodligen är vi också många som funderat över ödet, fria viljan, tur, otur, lycka och olycka.Det finns nog en liten filosof inom oss alla.
Anette

Ditte
2017-09-20 @ 18:33:45
URL: http://dittemitti.se

Dessa tankar och liknande har jag också haft och även grunnat på olika värderingar som läggs i vissa uttryck. Varför är en del uttryck "snällare" och andra inte.
Om jag är tursam eller ej vet jag fortfarande inte och det varierar nog en hel del. Vissa saker kan en påverka och andra inte. Men jag försäker tänka positivt och inte häga upp mig på sådant jag inte kan påverka. Vare sig det är tur eller otur.
Men att jag kan tycka att jag haft tur att vara född i Sverige och frihet och ha ett svenskt pass som ger mig, per automatik, tillträde till så många länder.
Hoppas nu det gick bra på golfbanan och att turen var med dig. Och din skicklighet.

Svar: Att ha lyckan att vara född på rätt plats och vid rätt tid får nog räknas som tursamt.Jag hade en hel del tur på golfbanan, skickligheten är det allt lite si och så med.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0