Exotiska frukter

Här finns det gott om mer eller mindre vanliga frukter.
De smakar naturligtvis mycket bättre här än om man lyckas få tag på dem hemma i Sverige.
 
Vi har alltid färsk frukt till frukost och variationen är stor.
Nu ska ni få en lektion i asiatiska frukter och dess namn på thai, håll till godo.
 
Snakefruite (Sa-La)
På bilden ovan ser ni vattenmelon (Tang-Mo), Drakfrukt (Kaew-Mang-Korn) och Pomelo (Som-O).
 
Litchi (Lin-Chi).
 
Rambutan (Ngor).
 
En precis nertrillad Kokosnöt (Ma-Rrao-On), vilken tur att ingen fick den i skallen!!
 
Mangosteen (Mang-Kut), Mango (Ma-Muang) och Ananas (Sup-a-Rod) är andra exempel på goda nyttigheter.
 
Papaya (Ma-La-Gor), på bilden är frukten ännu i sin linda, i blomman ser ni hur frukten börjar växa.
 
Papaya och Pomelo är väldigt användbara. Thailändarna gör ofta sallad på dem.
Mest känd är Grön Papaya Sallad (Som Tum) som tillsammans med kycklingspett (Gai Satay) finns att köpa nästan överallt.
Pomelo Sallad (Yam Som O) sägs vara mat för kungligheter. Den är lite mer exklusiv och kostar mer på grund av dyrare ingredienser.
 
Pomelo är nästan beroendeframkallande och smaken passar oss svenskar bra, som grapefrukt men inte lika besk.
Reser du till Thailand är det en frukt du inte vill missa.
 
Det här vara bara ett axplock av alla färska frukter som finns i denna del av världen.
Det är häftigt att kunna äta dem till vardags.
Det händer dock att jag saknar ett smaskigt Ingrid Marie.
 
 
Veiken
2017-09-21 @ 19:33:04
URL: http://veiken.se

Mums... Det första jag äter när jag kommer till Thailand är papayasallad (mai pet) eller Phad thai kung.
Lite beroende på vilken tid på dygnet det är!

Svar: Visst är det mumsigt 😊
Anette

Emma, Sol som sol?
2017-09-21 @ 21:33:20
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Alltså åh vilket underbart inlägg! Att "på riktigt" se de frukter som vi svenskar kallar för exotiska är så himla häftigt! Jag kände alla frukterna föutom snakefruit men jag visste inte att rambutan hade gröna spröt! Små alien! De är ju alltid bruna och trista i butiken i Sverige. Och att lichi växer så där som plommon. Vilken rikedom!

Svar: Rambutan är jättesöta, om man köper dem på marknad och riktigt färska.Bananer, mango, papaya och stjärnfrukt kan man faktiskt plocka till sig på småsoierna där vi bor.. Rätt häftigt.
Anette

Ditte
2017-09-21 @ 21:40:44
URL: http://dittemitti.se

Vad trevligt att få möta dessa härliga fruket på nytt. Saknar dem. Några av dem mindes jag på thai, me inte alla. är har jag flera favoriter och just papayasalladen och pomelosalladen (med chili) är ett par favoriter. Men även ranbutan, litchi, drakfrukt och melon gillas högt.
Snakefruit har jag nog aldrig testat.
Tack för den fina "fruktsalladen".

Svar: Gott godis som dessutom är nyttigt.
Anette

FREEDOMtravel
2017-09-22 @ 06:40:24
URL: http://www.freedomtravel.se

Härliga frukter! En del av dem har jag ätit, men inte alla. Flera går nog att få tag på i matbutikerna här i Sthlm (men dyra, långa transporter och kanske inte ens lika goda...)

Svar: Ja, många får man numera tag på även i Sverige och även om de smakar gott så går det inte att jämföra. Allt är inte till det bättre, tomater tex de smakar ingenting här .
Anette

ajlimullersandvik.blogg.se
2017-09-22 @ 20:43:05
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Såååå härligt :D När jag var i Thailand på semester åt jag alltid något som såg ut som typ småpotatis? Tror den hette typ. Long Kong..!? Det lät så i alla fall, hahaha >.<

Svar: Ja, så heter de, också jättegoda.
Anette

Biggeros
2017-09-23 @ 11:09:43
URL: http://biggeros.blogg.se/

Owe, vilka exotiska frukter du bjuder på🤗
Jag känner igen många frukter som du delar med dig. Så underbart att äta dessa frukter var dag. Jag är även nyfiken på att prova pp nya frukter som en del av dessa du visar. De första frukterna liknar håriga jordgubbar men om de smakar som vanliga gubbar är ju frågan....Vi har ju passionsfrukter som växer fritt i vår trädgård🖒🖒
Trevligt inlägg// kramiz

Svar: Passionfrukt är ju så goda, härligt att kunna odla dem själv.Kram
Anette

jeanette
2017-09-25 @ 15:34:15
URL: http://www.jeanetteseflin.com/blog

Oj där var det flera stycken som jag aldrig hört talas om!

Svar: Kul att kunna visa dig några nya 😀
Anette

Ama de casa
2017-09-26 @ 11:25:19
URL: http://amacasa.wordpress.com

Vilka underbara frukter och superfina bilder! Det var länge sen vi åkte mot Finland (österut, alltså ;-) ) på våra resor. Känner absolut att det måste vara dags snart igen!
Frukterna (en del av dom i alla fall) finns att köpa här också, men priserna... Nästan billigare att köpa en flygbiljett och köpa dom färskare på plats. (Okej, en liten överdrift där på slutet. Inte billigare, men mycket trevligare :-) )

Svar: Frukterna är värda en flygresa, slå till!!
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0