Förberedelser

Här i stan är det mycket på gång just nu.
Förberedelserna inför ceremonin och alla processioner som ska äga rum i samband med Thailands förre kungs begravning den 25:e och 29:e pågår för fullt.
Det byggs, putsas, pyntas och repeteras.
 
Gult är kungens färg. Därför ska det vara gula blommor nu.
Bilden ovan visar entrén till Emporium.
 
Också här på Domus ska blommorna vara gula.
 
Tidigt i morse provades den vagn som ska förflytta kungens kvarlevor den 26:e, dagen då kremeringen kommer att ske.
Vagnen som tillverkades under Rama I:s regeringstid har hämtats ut från National Museum och fräschats upp.
Den är drygt elva meter hög, arton meter lång och väger nästan fjorton ton. Det krävs 216 män för att dra den så ni förstår att de behöver träna.
 
 
 
Floden och de gamla, vackra, kungliga båtarna kommer också att ha en central roll.
 
 
Bilderna är samtliga, utom de två första, hämtade på Richard Barrows blogg.
 
Jag kommer att visa fler bilder och ge mer information om ett par dagar, det är lite svårt att läsa sig till hur allt kommer att bli men att följa Richard Barrow är ett gott råd, han är påläst och gör bra sammanfattningar.
 
Frågan för oss är, ska vi rymma fältet eller stanna kvar i Bangkok?
De två thailändskor, Ning och Rachanee, som jag kommunicerar mest och bäst med kommer att sitta klistrade framför tv-apparaterna torsdagen den 26 oktober. Jag hoppas att de sänder i färg, just nu är hemsidor och tv en aning färglösa, för det kommer med all säkerhet att bli vackert och färgsprakande om än väldigt ledsamt.
 
 
 
Malin
2017-10-07 @ 13:00:17

Så fascinerande och olikt allt här hemma.

Ditte
2017-10-07 @ 13:10:01
URL: http://dittemitti.se

Jag vet ju att kungen var/är älskad och detta nu med hans sista vila blir nog mäktigt och väldigt sorgligt för alla thailändare.
Ska titta in även på Richard Barrows blog, men följermed dig för att se och läsa mer-




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0