En del av Seoul.

 
Visst är det fint när gammalt blandas med nytt?
 
 
De här bilderna är tagna i Gyeongbokgung, som en gång var huvudpalatset i Seoul.
Palatset är byggt år 1395 och består av många byggnader med totalt 7700 rum och är  beläget på ett gigantiskt område. Det påminner lite om Förbjudna staden i Bejing.
Alla byggnader är välbevarade och har restaurerats flera gånger.
 
 
Jag har varit här tidigare men eftersom en trevlig kvinna och hennes unga dotter frågade om jag ville följa med dem så blev det ett nytt besök.
 
Det var någon typ av studiedag för elever i alla åldrar (mannen i blått är dock ingen elev utan en fullfjädrad vakt) och många av dem var klädda i traditionella kläder.
De var så tjusiga även om vissa såg ut som om de satt en lampskärm på huvudet.
När vi tröttnat på tempelbyggnader förflyttade vi oss till Bukchon Hanok Village.
 
Där finns en massa smala gränder, gamla hus och en atmosfär som tilltalar mig mer än tempelområden.
 
Vissa hus lär vara 600 år gamla men det verkar som att just de numera ofta är butiker, gulliga små caféer  eller gallerier. Några av husen var nog nyare men byggda i gammal stil. Husen på bilden ovan är bostäder.
 
 
Jag hade mysigt sällskap av en ung och glad (oftast) liten tjej och hennes mamma.
De bor faktiskt i Bangkok så vi har bestämt att vi ska ses igen. Vi får se om den lilla kommer ihåg mig nästa gång vi ses.
 
 
 
Mille
2017-10-20 @ 12:37:16

Så vackra bilder. Fantastisk att få se när man själv aldrig kommer att uppleva dessa vackra byggnader. Söt liten resekompis.

Svar: Fina byggnader och sött sällskap blev till en trevlig dag.
Anette

Ditte
2017-10-20 @ 18:08:19
URL: http://dittemitti.se

Tack för en trevlig och givande promenad i några av Seouls områden. Jag har ännu inte varit här så detta är helt nytt för mig. Jag vet att jag hade trivts extra bra i dessa vackra gränder. Kan påminna lite om hutongområden i Peking.

Och vilket trevligt sällskap du hade!

Önskar dig en fin helg!

Svar: Ja, lite likt Kina här och där.
Anette

Ama de casa
2017-10-21 @ 10:34:59
URL: http://amacasa.wordpress.com

Vad läckert det verkar vara där! Och jag håller med, det är häftigt när gammalt möter nytt :-)
Men 7700 rum? Fy tusan för att städa då... ;-)
Ha en härlig lördag!

Svar: Hahaha, ja vilken tur att man inte bor så stort, det hade varit jobbigt för Ning (vår maid) ;)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0